‘Afspraken over reclame gericht op kinderen goeddeels nageleefd’ zegt levensmiddelenbranche na onderzoek SRC

FNLI onderzoekt naleving reclameregels gericht op kinderen voor voedingsmiddelen

De gemaakte afspraken over reclame gericht op kinderen worden ‘in het algemeen’ nageleefd. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Reclamecode (SRC) in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie/FNLI, aldus deze organisatie . ”Verantwoord reclame maken is voor de FNLI van groot belang. Dit geldt in het bijzonder voor reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen,” meldt een bericht op de FNLI-site. Begin 2010 heeft het bestuur van de Stichting Reclame Code de aangepaste Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV) aangenomen. Daarbij spraken de levens-

middelenfabrikanten af om geen reclame meer te richten op kinderen tot 7 jaar. Al eerder had de FNLI haar lidbedrijven opgeroepen om uiterst terughoudend te zijn in het richten van reclame op kinderen van 7-12 jaar. Bedrijven die dit wel doen, lichten hun reclamebeleid toe op www.zorgvuldigereclame.nl volgens het principe “comply or explain”. In opdracht van de FNLI heeft de Stichting Reclamecode onderzocht in hoeverre levensmiddelenfabrikanten zich houden aan de gemaakte afspraken met betrekking tot reclame gericht op kinderen. Aldus het sitebericht.

TV-reclame

Voor of na programma’s gericht op kinderen tot 7 jaar worden géén reclame-uitingen voor voedingsmiddelen uitgezonden gericht op die leeftijdscategorie. Op de zenders Nederland 1 en 2, The Box, CNN, Discovery, Eurosport, MTV, Net 5, RTL-4, RTL-5, SBS-6, SkyNews, TMF en Veronica  wordt ook geen reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen 6-12 jaar· uitgezonden. Op andere zenders is  wel reclame gericht op kinderen in deze leeftijdscategorie te vinden. Hier is een aantal afwijkingen gevonden. Deze afwijkingen zijn niet ontstaan door het bewust inkopen van reclametijd gericht op de groep 6-12 jaar. In de meeste gevallen bleek achteraf dat een groter deel van het kijkerspubliek in deze groep viel dan door de TV stations was voorzien.

Bioscoop
In de bioscoop wordt bij de kindermatinees en familieprogrammeringen voor slechts twee aanbieders van voedingsmiddelen reclame gemaakt. Beide aanbieders hebben hun beleid op www.zorgvuldigereclame.nl geplaatst.

Websites
Er zijn 86 bedrijfswebsites doorgelicht. Deze richtten zich in het algemeen niet op kinderen in de jongere leeftijdsgroep. Er blijken 14 websites onderdelen te kennen die gericht waren op kinderen van 7-12 jaar. De meeste daarvan zijn bij www.zorgvuldigereclame.nl aangemeld.

Conclusie
Het  merendeel van de levensmiddelenbedrijven houdt zich aan haar afgesproken regels. Waar afwijkingen zijn geconstateerd heeft de FNLI-lidbedrijven die betrokken zijn bij de gevonden afwijkingen hierop aangesproken. Deze hebben allemaal gereageerd en zullen waar nodig hun beleid bijstellen.

De FNLI gaat deze peiling in 2012 herhalen om de naleving van de eigen regels zo hoog mogelijk te houden.” Aldus besluit het bericht op de site.

Lees ook:‘Afspraken rondom kinderen en reclame goed nageleefd’
Lees ook:‘Voedingsindustrie staakt reclame gericht op jonge kinderen’
Lees ook:Tandenborstel logo exit in reclame voor zoetwaren
Lees ook:‘Nieuwe mediawet moet regels bevatten voor kinderreclame/voedsel’
Lees ook:‘Krappe meerderheid Tweede Kamer tegen nieuwe reclameverboden,’ melden CMC en BVA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.