Een keihard spotje op internet en wellicht tv en een dagbladadvertentie vandaag in NL: Greenpeace trok wereldwijd van leer tegen voedingsmiddelenconcern Nestlé. Dat werd ervan beschuldigd, kort samengevat, populaire chocoladeproducten als KitKat te produceren met palmolie uit regenwouden, meldt blog Osocio. Wat uiteindelijk tot de ondergang van dieren zoals Orang Oetangs zou leiden. Onder druk van dit mediageweld besloot het Zwitserse concern vliegensvlug een dubieuze Indonesische palmolieleverancier te vervangen en werd beloofd alles in het werk te stellen om dit soort palmolie overal in de ban te doen. Goed nieuws, dus (en ik kan weer met een gerust hart KitKat eten). In een persbericht zegt Nestlé: ” We have also joined other major purchasers of palm oil in making sure that companies, such as Cargill, understand our demands for palm oil which is not sourced from suppliers which destroy rainforests.”
Lees ook:Greenpeace switcht naar AH in palmoliestrijd en viert ‘overwinning’ op Nestlé/KitKat met juichadvertentie
Lees ook:Strand ezeltjes in melige Engelse KitKat-reclame
Lees ook:Have a break-KitKat haakt leuk in met reclame op Isner/Mahut’s langste tenniswedstrijd ooit op Wimbledon
Lees ook:Indiase KitKat-spot met eekhoorntjes is een hit, waarom?
Lees ook:Apple gezonder, maar Android KitKat 4.4 is snoeptoekomst
Toch nog niet zo’n goed nieuws: Nestlé is nog niet om. Het hoofdkantoor van Nestlé reageerde op 17 maart 2010 met een persverklaring waarin staat dat zij de directe contracten met het Indonesische palmoliebedrijf Sinar Mas verbreken. Helaas is dat een rookgordijn, want de meeste Sinar Mas palmolie die Nestlé gebruikt, loopt via de tussenhandel zoals het bedrijf Cargill. Pas als Nestlé besluit ook geen palmolie van Sinar Mas af te nemen die via andere bedrijven binnenkomt, hebben ze echt een stap gezet in de strijd tegen de ontbossing van Indonesië.
Zie ook: http://www.greenpeace.nl/news/nestle-nog-niet-om-campagne-d