‘We willen dat iedereen die in Nederland woont, Nederlands leert’ (spot PB 51)

Het Rijk spreekt mensen aan zelf de handschoen op te pakken en de Nederlandse taal te leren in een goeie nieuwe Postbus 51-spot, gemaakt door reclamebureau Imagine. Minister Van der Laan voor Wonen, Wijken en Integratie, opvolger van Ellen Vogelaar, presenteerde de ferme nieuwe inburgerings tv-spot gisteren in de Tweede Kamer in Den Haag. De tekst is (prettig) dwingend – met ‘t vriendelijke ”De Nederlandse taal verbindt ons allemaal” in de achtergrond: ”In het echte leven is er geen ondertiteling, daarom willen we dat iedereen die in Nederland woont, Nederlands leert.” De taal is immers belangrijk voor het goed opvoeden van je kinderen, voor het vinden en/of behouden van een baan, voor contacten met andere ouders, een arts of met buurtbewoners. Meer info op site Het begint met taal.


De tv-spot laat zien dat je in dagelijkse situaties de Nederlandse taal nodig hebt. In het echte leven bestaat er tenslotte geen ondertiteling. “Inburgeren is niet vrijblijvend”, aldus minister Van der Laan, in een persbericht. Door in te burgeren verbeter je je toekomst en die van je kinderen. “Een kind dat pas op zijn vierde voor het eerst Nederlands hoort op school, begint met een enorme taalachterstand. Dat is niet goed. Wie zich niet in begrijpelijk Nederlands kan uitdrukken, moet ook niet verbaasd zijn als hij niet wordt begrepen”.

Vanaf 23 februari is de tv-spot een maand lang te zien op de publieke en commerciële televisiezenders. Vanaf 30 februari volgen spots op diverse radiozenders en advertenties in kranten. De spot maakt deel uit van de in 2007 gestarte meerjarige campagne ‘De Nederlandse taal verbindt ons allemaal’, meldt het ministerie.

”Het kabinet heeft recent extra maatregelen genomen om de inburgering vlot te trekken. Eind vorig jaar bleek de in- en uitvoering van de Wet inburgering complex. Een andere belangrijke oorzaak is dat een grote groep mensen niet verplicht is een inburgeringstraject te volgen, de zogenoemde vrijwillige inburgeraars.

”Gelet op de achterblijvende deelname aan de inburgeringscursussen doet minister Van der Laan in de nieuwe campagne een dringend beroep op iedereen om de Nederlandse taal te leren.”

NB YouTube-filmpje geplaatst door vakblad Adformatie.

Lees ook:‘Het begint met taal’ – publiekscampagne Postbus 51 van start
Lees ook:Advertentie gemaakt ten behoeve actie ‘Mauro moet blijven’
Lees ook:‘Rij met je hart’ volgt I love-verkeerscampagne op
Lees ook:‘Strengere reclameregels voor voeding kinderen’
Lees ook:Gratis met èchte kus je valentijnskaart versturen leuke reclame-stunt PostNL

5 reacties op “‘We willen dat iedereen die in Nederland woont, Nederlands leert’ (spot PB 51)

  1. La Tuina

    Goede film, goed dat dit wordt benadrukt wordt op deze manier. De taal leren eerst is toch het minste dan je kunt doen als je hier komt wonen. Dwingen mag ook van mij.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Frik

    En hoeveel mensen voor wie deze boodschap bedoeld is, hebben het spotje ook daadwerkelijk gezien (kijken ze NL TV/), laat staan begrepen? De ondertiteling helpt ze daar niet bij…

    Weet niet of het zo is bedoeld, maar deze spot lijkt vooral bestemd voor mensen als La Tuina die vinden dat Nieuwe Nederlanders wat meer hun best moeten doen. Aan hen toont de overheid in ieder geval stellingname met deze commercial. Maar of er iemand harder Nederlands van gaat leren, betwijfel ik.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Redactie, Michael

    Zeker, zwak punt, Frik, PB51-spotjes zijn dacht ik niet op de commerciële zenders te zien, maar de campagne is breder dan alleen maar tv. Staat ook tegenover dat de boodschap helder is en bijna begrijpelijk zonder ondertiteling te lezen. En dat die laatste boodschap vast wel dóórverteld wordt door wél Nederlands sprekende allochtonen danwel nieuwe Nederlanders, binnen hun familie.
    Eens met Latuina, wat meer dwingend communiceren van deze boodschap is nuttig. En wat mee dwingend taallessen laten volgen ook.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Frik

    En toch (ook al kan ik het niet onderbouwen met bijv. onderzoeksgegevens) denk ik dat deze campagne vooral veel instemmende knikjes van ‘Oude’ Nederlanders zal opleveren die prima Nederlands spreken, en vrij weinig reactie genereert bij mensen voor wie de boodschap is bedoeld. Dat is jammer, er zit veel potentie in de prachtige regel ‘De Nederlandse taal verbindt ons allemaal’.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Redactie, Michael

    Misschien, misschien niet. Er is de laatste jaren behoorlijk wat kritiek geweest op overheidscampagnes en mede daarom meen ik wel zeker te weten dat er in dit geval flink ge-pretest is (bij de bedoelde doelgrap, haha). Maar ik blijf het zeker volgen, mede dankzij jouw reactie.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.