Geef kinderen hun spel terug-campagne SIRE blijkt effectief

Ouders gedragen zich beter langs de sportvelden van hun kinderen sinds de SIRE-campagne ''Geef kinderen hun spel terug'', blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek van TNS NIPO onder ruim 800 ouders met één of meer kinderen in de leeftijdscategorie van 6 tot en met 18 jaar. ''De campagne heeft gezorgd voor een verschuiving in het denken en doen van ouders langs de sportvelden. Zij coachen hun kinderen minder vaak en jutten hen minder op, bemoeien zich minder met de teamleiding en uiten minder kritiek op scheidsrechters,'' aldus het persbericht. Ook zijn de ouders zich meer bewust geworden van gedrag van zichzelf (32%), maar vooral van negatief gedrag van andere ouders langs de zijlijn (62%). Nog een opsteker voor de campagnemakers achter de SIRE-campagne (bureau UbachsWisbrun/ JWT): ''Vrijwel alle ouders (96%) vinden het goed dat het onderwerp uit de
campagne aangesneden is. De campagne wordt dan ook met een gemiddeld
rapportcijfer van een 8,4 beoordeeld.
'' 

 

Het doel van de campagne -die begon begin november 2007 en loopt tot eind deze maand- is om ouders – en in tweede instantie begeleiders en coaches, bewust te maken van hun gedrag en ze te laten zien welke impact het heeft op de kinderen. Ook beoogde de campagne het overdreven fanatisme bespreekbaar te maken tussen ouders en coaches onderling. "Hierin lijken we geslaagd. De cijfers tonen aan dat we ouders duidelijk een spiegel voorgehouden hebben en bij een bepaalde groep is zelfs al sprake van gedragsverandering," zegt Jan Müller, één van de projectleiders van SIRE. "Gelukkig komen ouders nog steeds vaak kijken bij hun sportende kind en is het juichen en aanmoedigen onveranderd gebleven." 

Müller: "Ondanks de duidelijke effecten van de campagne, is er helaas nog steeds een hoop ergernis over hoe sommige mensen zich rondom de sportvelden gedragen. We zijn daarom blij dat diverse lokale sportclubs en andere instanties initiatieven zijn gestart om het respect op en rondom het sportveld te vergroten. Een voorbeeld hiervan is het NOC*NSF met de campagne om scheidsrechters het respect te geven die ze verdienen. We hopen dat deze initiatieven navolging krijgen van andere partijen, zodat sport weer een spel wordt waar iedereen van kan genieten."

82% van de ondervraagde ouders heeft sinds de start iets vernomen van de campagne, aldus het persbericht. In totaal is de spot ruim 1200 keer op TV vertoond. Daarnaast zijn er vele spotjes op de radio en advertenties in tijdschriften en dagbladen verschenen. Ook online is de campagne met ruim 30 miljoen impressies zeer zichtbaar geweest. Alle uitingen zijn kosteloos door de media geplaatst.

 

Lees ook:SIRE met campagne in aanval tegen ouders’ geschreeuw langs de lijn
Lees ook:Laat maandag t/m vrijdag zaterdag thuis zegt SIRE-campagne
Lees ook:Opgejaagde vader haalt zijn gram op sportveld zoon (SIRE)
Lees ook:Unileverman Weijers Sportmarketeer 07 mede door SIRE-campagne
Lees ook:Kinderen met Down syndroom in mode campagne Brandkids.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.