‘Anti-alcoholcampagnes ook voor ouders’ – Gezondheidsinstituut

Het Nationaal Gezondheidsinstituut (NIGZ) gaat zijn anti-alcoholcampagnes niet meer alleen op jongeren zelf richten, maar ook op hun ouders. ''Het is moeilijk om hen te bereiken. Daarom benaderen we nu hun ouders. Zij bieden drank vaak als eerste aan hun kinderen aan.'' Dat  zei NIGZ-woordvoerder Rob Bovens tegen 't Neder- lands Dagblad, zo meldt Adformatie. ‘Je kunt jongeren wel vertellen dat alcohol hun hersenen aantast, maar dan denken ze al gauw: "dat zien we later wel".' Het NIGZ deed onderzoek, dat volgende maand

gepubliceerd wordt. Belangrijkste conclusie is dat een losse en tolerante opvoedingsstijl het alcoholgebruik onder kinderen bevordert. Het instituut adviseert ouders ‘strenge afspraken' te maken over drankgebruik. Daarin staat het alcoholgebruik van jongeren van twaalf tot zeventien jaar en de invloed van ouders hierop centraal. Aan het onderzoek werkten meer dan 5300 jongeren en ruim 3300 ouders mee.

Relatief oudere en hoger opgeleide ouders drinken zelf meer en hebben meer alcohol in huis, zo blijkt uit dat onderzoek. Ze laten hun kinderen makkelijker meedrinken, staan alcohol al op jonge leeftijd toe en zijn zelf vaker de eersten die alcohol aanbieden aan het kind, aldus Adformatie, het ND citerend.

 

Lees ook:Heineken spreekt ouders aan over ‘alcohol onder de 16′
Lees ook:Anti-alcoholcampagne Trimbos/Stivoro richt zich deze zomer op ouders in plaats van jongeren
Lees ook:Nieuwe alcoholreclame TV/print: ‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’.
Lees ook:Anti-alcohol slogan ‘Nog even niet’ langer in beeld
Lees ook:Kinderen ergeren zich aan leningenreclame

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.