Twin Towers-advertentie Franse krant Courrier teruggetrokken na Amerikaanse woede

De Franse krant Courrier International trekt een advertentie terug waarin wordt verwezen naar de terroristische aanvallen op 11 september 2001. De reclame zorgde voor veel woede in Amerika, meldt Elsevier vandaag. De advertentie laat de Twin Towers in New York zien, die minder hoog zijn dan ze oorspronkelijk waren. Boven de twee torens vliegen twee vliegtuigen. Onder de foto staat de tekst ‘leer anticiperen. De advertentiecampagne leidde tot woedende reacties in Amerika. Komende zaterdag is de herdenking van de aanslagen die negen jaar geleden plaatshadden. De advertentie prijst het nieuwe formaat van het Franse dagblad aan. De campagne is bedacht door een de Parijse vestiging van het Frans/Amerikaans reclamebureau Saatchi & Saatchi.Courrier 9 11 adDe krant is na de ophef bereid om de advertentie terug te trekken. ‘Als het te provocatief is voor de Amerikanen, dan zullen we het terugtrekken,’ aldus eindredacteur Philippe Thureau-Dangin. ‘Het was niet bedoeld als provocatie. We willen niemand pijn doen, en vooral niet de slachtoffers van terrorisme.’ De bedoeling van de campagne is volgens de eindredacteur om duidelijk te maken dat mensen meer voorbereid zijn op grote gebeurtenissen door de krant te lezen. Vorig jaar was er ook ophef over eenzelfde soort reclame. Daarin beweerde WNF dat bij de tsunami veel meer doden vielen dan bij de aanslagen op de Twin Towers. Een foto van tientallen vliegtuigen die op Manhattan afvliegen moest die boodschap ondersteunen.

Lees ook:Waarschuwingsreclame Twin Bar-choco Dr. Schär
Lees ook:Zie risico als groeikans adviseert advertentie Willis Towers Watson
Lees ook:Telegraaf-reclame voor ‘Heimweewinkel’ en de Hema lift mee
Lees ook:Greenpeace gebruikt 9/11 in reclame tegen kernenergie in Roemenië
Lees ook:Acht maal schandelijk misbruik van ’9/11′ in reclame-uitingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.