Mars staakt reclamemaken voor kinderen tot 12 jaar

Het Amerikaanse Masterfoods-concern, dat de merken Mars, Snickers, Bounty en Milky Way op de markt brengt, stopt komend najaar  in de EG met reclame voor kinderen jonger dan twaalf jaar. Met de maatregel reageert een van 's werelds grootste snoepproducenten op kritiek dat hij medeveroorzaker zou zijn van het groeiend aantal gevallen van overgewicht bij kinderen, aldus diverse media. Mars heeft zijn beslissing onlangs

 in een brief kenbaar gemaakt aan de Europese Commissie, aldus citeert NRC.nl een woordvoerder van Mars Nederland. Mars is het eerst grote snoepbedrijf dat geen reclame meer zal maken voor jonge kinderen. De Amerikanen gaan verder dan de Consumentenbond in Nederland. Deze organisatie zegt al jaren een verbod te willen op reclame voor kinderen, maar weigerde een leeftijdsgrens te noemen.

De maatregel betekent dat Mars stopt met marketing gericht op jonge kinderen via onder meer internet, sms, jeugdbladen en in de winkel. In veel landen heeft het bedrijf producten specifiek voor jonge kinderen. Het concern had al een richtlijn om niet te adverteren voor kinderen onder de zes jaar, aldus berichten de diverse media vandaag. Sommige studies leggen een verband tussen advertenties voor snoep en fastfood en overgewicht bij kinderen.

Lees ook:‘Voedingsindustrie staakt reclame gericht op jonge kinderen’
Lees ook:Snoepreclame: OudersOnline contra ReclameRakkers
Lees ook:‘Reclame beïnvloedt het eetgedrag kinderen significant’
Lees ook:Reclamerakkers noemt reclamebesluit Mars ‘onnodig’
Lees ook:‘Nieuwe mediawet moet regels bevatten voor kinderreclame/voedsel’

2 reacties op “Mars staakt reclamemaken voor kinderen tot 12 jaar

  1. Ellen

    Wow, daar zijn er nog wel een paar die dat voorbeeld mogen volgen.. Qua imago in ieder geval een sterke zet.
    @Michael: Maar stoppen ze ook met die producten zelf?
    Denk trouwens niet dat de oplossing ligt in het (gedeeltelijk) stoppen van reclame, maar in het leren omgaan met die reclame. Maar da’s een ander verhaal ;-) )

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jos van Liempd

    Dit is voer (?) voor psychologen. Gaan we nu de kinderen snoep verkopen via de methode van de ‘aspirational desirability’, door snoep clever te positoneren als iets dat je moet hebben als je je wilt vereenzelvigen met een net 1 stapje hoger gelegen doelgroep dan die waar je zelf in zit? Snoep is not for pussies van onder de 12. Snoep is stoer want het mag eigenlijk niet?
    Jeetje, als er ooit behoefte was aan Ad en dinges, dan is het dan wel…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.