Klene-reclame Gouden Effie, Grand Effie: Unilever, AH en DDB

De reclamecampagne rond Klene drop, rond de figuur Johannes Coen- radus Kleine, is dinsdagavond bekroond met de enige
Gouden Effie, de vakprijs voor meest effectieve reclame van 2008. In het Amsterdamse Tuschinski
werden daarnaast drie zilveren en acht bronzen Effies uitgereikt, melden diverse media. Zilveren Effies gingen naar Zwitsal, Biodermal en de campagne over tweedehands boeken van Bol.com. Bronzen Effies waren er voor de reclame voor Danone/ Activia, McDonald's, Wakker Dier, Theodoor Gilissen, Fruitshoot, Andrélon, FBTO en de stad Groningen. Tgv het 25-jarig Effie-jubileum werden drie Grand Effies uitgereikt, voor de meest effectieve communicatie in de afgelopen 25 jaar. In de categorie bureau ging deze oeuvre award naar reclamebureau DDB dat in totaal al 35 Effies in de wacht sleepte. In de categorie adver- teerder won Unilever, omdat die al achttien Effies op zak heeft. In de categorie merk won Albert Heijn met acht Effies.

Het aantal Effie-genomineerden lag dit jaar wat lager dan in 2007. Van de
inzendingen kreeg 39 procent een nominatie, waarvan uiteindelijk twaalf
een Effie mee naar huis namen. Opvallend was dit jaar de prestatie van
Nederlandse merken. ,,We zijn zeer trots dat de Gouden en Zilveren
Effiewinnaars allemaal merken zijn met een duidelijke Nederlandse
signatuur
'', aldus juryvoorzitter Alexander Ribbink, aldus de Volkskrant, het ANP citerend.

Adformatie citeert het juryrapport, waarin wordt vermeld dat de spontane bekendheid van Klene-drop is verdrievoudigd tussen
2003 en 2007, de omzet steeg met 93 pct.  De maker van de Gouden Effie-campagne is Y&R Not Just Film, dat ook een Bronzen Effie kreeg voor de Danone Activia-campagne.

Andere reclamebureaus die wat wonnen waren (Zilveren Effie)  Etcetera voor Biodermal en Bol.com en Only voor Zwitsal; Bronzen Effies gingen, behalve naar
Y&R Not Just Film (Danone), naar UbachsWisbrun/JWT (Andrélon), DDB (FBTO), BSUR (Fruitshoot), Thabasco (stad Groningen), TBWA (McDonald’s), XXS (Theodoor Gilissen, terwijl Stichting Wakker
Dier geen bureau nodig bleek te hebben om een Effie te winnen. 

Lees ook:Drie Gouden Effies gewonnen door bureaus/adverteerders
Lees ook:Enige Gouden Effie naar Jumbo, wel 6 keer Zilver
Lees ook:Gouden Effies 2006 naar: 3FM, Actimel, AH, Unox en Luchtmacht
Lees ook:Gouden Effies voor effectieve reclame naar Hema en Maandag
Lees ook:Reclame-effectiviteit: Euro-prijs naar Adidas en 180

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.