‘Verdwenen Merken’ is ook verhaal van veel weggegooid reclamegeld

Het boek ‘Verdwenen Merken’ van Richard Otto en Robbert van Loon biedt, zeggen ze, een uniek overzicht van ruim 300 bekende Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 zijn verdwenen. Wat ook is verdwenen is is massa’s reclamegeld geïnvesteerd in campagnes voor die merken, maar daar is in ieder geval goed van gegeten door media en bureaus. Benieuwd hoeveel honderden miljoenen aan reclamegeld zo is weggegooid, bij benadering. Merken die ‘in woord en beeld weer even tot leven worden gebracht.’ Onlangs verdwenen nog de merken Arke en

Holland International, dus het proces gaat onverminderd door.

Het afscheid van de in het boek besproken merken is ‘soms tragisch, spectaculair of komisch, maar altijd spraakmakend’, zeggen de auteurs. Van de ondergang van Exota en de DSB Bank tot het uit de lucht halen van Air Holland en TMF. In het boek, dat wel wat kost (bijna €30, geen verzendkosten) staan ook bijdragen van o.a. Bert van der Veer, Cor Molenaar, Erik de Zwart, Harry Kramp en Marianne Zwagerman die zelf ook een vermakelijk inzicht geven in ons ‘Nederlandse erfgoed’. De voiceover van bijgaande promo voor Verdwenen Merken is Ferry Maat, een verdwijnend merk himself. De productie is van Jelle Kolleman en Anouk Schuiten van Made.for.digital.

Lees ook:Erik de Zwart wordt weer reclamestem van ‘zijn’ Radio Veronica
Lees ook:Nicolette van Dam, Lipton-thee en de grapjas van Adformatie
Lees ook:Bertje! Het was geweldig. Zegt Heineken in WK-inhaker
Lees ook:Frans Molenaar presenteert mannencollectie C&A en Wehkamp
Lees ook:Amsterdamse start pop-up book spot Samsung Galaxy Note 3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.