Onderzoek: Helaas waar, irritante online reclame blijkt effectief

Internetadvertenties die dwars over je beeldscherm rollen en vaak pas weggaan als je op een kruisje klikt, zijn effectief. Hoe irritanter de online-reclame lijkt, des te meer effect het heeft. Zo blijkt uit onder- zoek dat onderzoek- en adviesbureau MeMo² heeft laten verrichten, meldt het AD. Zo’n advertentie heet in jargon een geforceerde banner. Hij verschijnt in beeld terwijl je dat niet wilt; vaak precies op de plaats waar je iets wilde lezen of aan- klikken. Soms gaat hij zelf weg, maar vaak ook moet je eerst een kruisje aanklikken dat lang niet altijd snel te vinden is. Na een paar seconden begint dat te frustreren, weet MeMo². Uit het onderzoek blijkt echter niet alleen dat zo’n banner veel beter blijft hangen dan een ‘gewone’ advertentie, maar ook dat de ergernis niet afstraalt op het merk. De houding

 

van de consument wordt er niet negatiever door, al benadrukt
onderzoekster Miriam de Roos dat in de test is gebruikgemaakt van
bekende merken (die dus misschien meer goodwill hebben, voeg ik daaraan
toe).

Lees ook:Onderzoek: ‘Reclamefolder is populairder dan reclame via e-mail’
Lees ook:Een spandoek voor uw campagne
Lees ook:Reclameblindheid op web bestaat niet claimt onderzoek
Lees ook:Onderzoek: Inhaakadvertenties hoger gewaardeerd, vaker gelezen
Lees ook:‘Vrolijke commercial dubbel effectief’ blijkt uit onderzoek

2 reacties op “Onderzoek: Helaas waar, irritante online reclame blijkt effectief

  1. Jorn

    Goede toevoeging Michael, want ik betwijfel deze uitkomsten ook sterk! Die banners zijn bijzonder irritant hebben zeker wel een negatieve invloed, wellicht niet direct op het merk van de adverteerder, maar wél op de site waar het op verschijnt. De Financiële Telegraaf (dft.nl) heeft bijvoorbeeld heel veel van die banners en dat kan mijn bezoek aan die site wel beïnvloeden.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    @Jorn: tja, onderzoeken. Ik herinner me de eeuwige kritiek op de luiercommercials van Procter & Gamble, die heel Nederland hoogst irritant vond. En P&G maar roepen dat ze zeer effectief waren en dat klagers niet tot hun doelgroep behoorden…
    Enfin, een jaar of vijf gooiden ze het roer radicaal om. Het werd creatiever allemaal. En deze zomer, in juni, worden ze benoemd tot Adverteerder van het Jaar op het internationale reclamefestival in Cannes…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.