Onderzoek: Meerderheid Nederlanders tegen online gedragsreclame

Een meerderheid van de Nederlanders (bijna 55 pct) heeft bezwaren tegen gedrags- reclame -in het jargon behaviorial targeting genoemd, dus reclame gericht op eerder surfgedrag. Slechts 16 pct zegt geen bedenkingen te hebben bij deze ‘nieuwe' vorm van reclamemaken. Dat blijkt uit Onder- stroom-onderzoek, uitge- voerd onder 500 16-65-ja- rigen, zo meldt vakblad Adformatie. Een overgrote meerderheid (90 pct) meent dat reclameversprei- ders de consument de gelegenheid moeten bieden om niet door reclamemakers te worden gevolgd. Zij zouden dan ook graag willen worden opgenomen in een zogenaamd ‘volg mij niet' -register. Onge- veer gelijktijdig maakte de EU bekend onderzoek te doen naar deze persoonsgerichte reclame op inter- net. ''Het doel isom er achter te komen hoe ver men met soort dingen mag gaan, voor het echt een inbreuk op de privacy van de consument wordt.''

Lees ook:Nieuw: volg-me-niet-register voor surfer met reclamemoeheid
Lees ook:Code Postfilter (wat? lees bericht) per 1-1-2011 in werking
Lees ook:Nicolette van Dam, Lipton-thee en de grapjas van Adformatie
Lees ook:Onderzoek: ‘Nederlander wil verbod junkfoodreclame’
Lees ook:Lezers Reclamewereld.blog zien nut Gouden Loeki en Loden Leeuw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.