Herkenbaarheid op kinderen gerichte online reclame verduidelijkt

De introductie van een Aanvulling herkenbaarheid van reclame gericht op kinderen mbt digitale media per 1 november 2013 werd vanmiddag gemeld door de Reclame Code Commissie in een persbericht. ”De Kinder- en Jeugdreclamecode heeft een aantal aanvullingen gekregen. Nieuw is dat in de reclamecode oKids tv kijkenok bepalingen zijn opgenomen over de herkenbaarheid van reclame in social media, de virtuele wereld en (in)game advertising. Deze aanpassing was nodig omdat zowel kinderen als adverteerders steeds actiever worden in de digitale media. Reclame moet ook in een digitale omgeving voor kinderen duidelijk herkenbaar zijn. In het geval van games moet de reclame zich duidelijk onderscheiden van de game. Verder mag een adverteerder kinderen niet rechtstreeks stimuleren tot het maken van reclame van hem. Zo mag de adverteerder kinderen niet vragen zijn Facebook-pagina te ‘liken‘ in ruil voor enig voordeel. Ook mag hij kinderen in ruil voor het maken van reclame geen extra mogelijkheden binnen de virtuele wereld en/of game aanbieden.” De vernieuwde Kinder- en Jeugdreclamecode is onderdeel van de Nederlandse Reclamecode. Voor de meest geüpdatete versie van de volledige Nederlandse Reclame Code gaat je naar Reclamecode.

Lees ook:Reclame voor ‘gratis’ ringtones misleidend, maar nu aangepast
Lees ook:Reclamecode voor social media gaat in per 1 januari a.s.
Lees ook:Wijzigingen toezicht op geneesmiddelen- en emailreclame
Lees ook:Beltonenreclame Celldorado vals volgens Reclame Code Commissie
Lees ook:Op jongeren gerichte alcoholreclame in de ban op social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.