Grote schade door ‘phishing’ noopt banken tot campagne

Een nieuwe campagne tegen fraude met internetbankieren is net gestart. Dat gebeurt steeds vaker via phishing, waarbij criminelen hun slachtoffers wachtwoorden, bankgegevens en nummers van creditcards ontfutselen. Meestal worden mensen naar een valse website geleid waarop hen gevraagd wordt persoonlijke gegevens in te voeren. Zie ook de site Veilig Bankieren. De schade door phishing was in het eerste half jaar van dit jaar €11,2 miljoen. In heel 2010 was dat €9,8 m. Meldt de NOS, dat met dit bericht een campagne van de Nederlandse Vereniging van Banken aankondigt -bijgaand beeld is een aandachtactie in Amsterdam vanochtend- om consumenten te waarschuwen. Simpele boodschap: nooit per telefoon of e-mail gegevens doorgeven.

Phishing is de verzamelnaam voor alle digitale activiteiten waarmee criminelen u proberen persoonlijke informatie te ontfutselen. Met deze informatie kan fraude met internetbankieren, pinpassen, creditcards of uw identiteit worden gepleegd. Phishing is vaak gericht op een grote groep personen, maar kan ook specifiek op één persoon of een kleine groep zijn gericht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van informatie die al van de persoon of groep bekend is, zoals het e-mailadres, de naam of de functie.

Phishing is een van de methodes die wordt toegepast bij social engineering. Aldus de NVB-site.

Behalve phishing leden de banken ook schade door het skimmen (kopiëren) van betaalpassen en door creditcardfraude. Het kostte ze in totaal ruim 30 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2011.

De anti-phishing campagne ‘Nepmail, daar trapt u niet in! is gemaakt door reclamebureau XXS.

Lees ook:Veilig bankieren-spotje nr 2: Hang op, klik weg, bel uw bank!
Lees ook:KPN biedt excuses voor e-mail ellende aan in advertentie
Lees ook:Helderziende Dave weet angstig veel financiële info over je
Lees ook:Unileverman Weijers Sportmarketeer 07 mede door SIRE-campagne
Lees ook:Zó maakt Ditzo reclame voor schade melden via WhatsApp

2 reacties op “Grote schade door ‘phishing’ noopt banken tot campagne

  1. Z. Tuig

    Ze zouden zo’n visspelletje als relatiegeschenk moeten weggeven. Veel awareness en het kost minder geld. En het geld wordt leuker besteed! [Red: naam afzender wegens spamming]

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.