Goede voornemens van reclamemakers belicht in column Dick van der Lecq

”Met ons reclamebuikje vol, beloven we in het nieuwe jaar te stoppen met irriteren en overdrijven.” Zou een goed voornemen voor 2016 zijn van reclamemakers. Zegt zo’n reclamemaker zelf, directeur Dick van der Lecq van reclamebureau Etcetera, in zijn recente tongue-in-cheek columBasic Fit mann in Het Parool en vaksite Adformatie. Maar ook: ”Goede voornemens duren in zijn algemeenheid niet zo lang. Om over die van reclamemakers maar te zwijgen.” Van der Lecq: ”Hoe slecht kun je een jaar eindigen. Na een jaar van stress, weinig bewegen, intolerantie en vervuiling, stuffen we ons voor het jaareinde nog even vol met chocoladeletters, banketstaven, oliebollen en andere reuzelvariaties. Op oudejaarsavond nemen we als Mr Creosote uit Monty Python’s The Meaning of life, nog één flinterdun after-eight’je. En exploderen om twaalf uur met de rest vanhet vuurwerk het nieuwe jaar in.

”Het is dan ook niet zo gek dat driekwart van de Nederlanders goede voornemens maakt. Een traditie die teruggaat naar de Babyloniërs, die 4000 jaar geleden bij het begin van het nieuwe jaar ook al beloften aan hun goden deden: voornemens tot het afbetalen van schulden. Vandaag de dag gaat het nog steeds om schulden. Schulden aan ons lichaam: meer bewegen, stoppen met roken. Schulden aan de planeet: korter douchen, elektrisch rijden. En schulden aan de medemens: donorcodicil invullen en als slecht presterende profvoetballer -we noemen een Memphis Depay- de Rolls lekker thuislaten.

”Speciaal voor reclamemakers is er nog een vierde categorie: schulden aan de consument. Met ons reclamebuikje vol, beloven we in het nieuwe jaar te stoppen met irriteren en overdrijven. Die leiden immers alleen maar tot ‘adblockers’. Software die internetreclame blokkeert, niet te verwarren met Ad Blokker van het gelijknamige retailbedrijf. Het is dus hoog tijd voor een collectief goed reclamevoornemen. In 2016 maken we uitsluitend nog reclame die mooi, leuk en nuttig is. Zonder twaalfmaal daags ‘Kom op nou’, sjoemelreclame of slogans als ‘Ik cake al naar je uit’ van bakkerij van Dijk.

”Goede voornemens duren in zijn algemeenheid niet zo lang. Om over die van reclamemakers maar te zwijgen. Psychologen struikelen juist daarom deze periode over elkaar heen met de laatste studies en nieuwste inzichten. De belangrijkste: maak van je voornemen geen verplichting, maar doe het omdat je het leuk vindt om iets goeds te doen. Oud nieuws voor de Babyloniërs. Geloof in wederkerigheid was en is nog steeds het mooiste voornemen voor het nieuwe jaar.”

Dick van der LecqAldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn column in Het Parool en Adformatie onlangs. Zijn reclamebureau Etcetera werkt onder meer voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, T-Mobile en TNT.

Lees ook:Randstad haakt in met 10 voornemens personeel in 2011
Lees ook:Slimme afvalmethode in de reclame van cardioloog dr directeur Leonard Hofstra
Lees ook:Snelwegreclamebedrijf Interbest maakt leuk reclame voor zichzelf
Lees ook:Sociale Zaken start volgende maand campagne ‘Omgaan met geld’
Lees ook:Het verkeerde woord, de paasvlam en de Hemafolder in column reclameman Dick van der Lecq

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.