Lulkoekbingo nieuwe introductie van reclamecolumnist Dick van der Lecq

We gingen wat rechterop lopen, gutsten een kano, spietsten een gnoe, ontdeden ons van overtollige lichaamsbeharing en vlogen naar Mars. De intelligentste diersoort op aarde heeft een indrukwekkend cv. Maar wat wetenschappers voor een raadsel stelt, is dat dezelfde hersens tegelBingoijkertijd zoveel onzin kunnen uitkramen. Beweert Dick van der Lecq, directeur van reclamebureau Etcetera in een column die onlangs verscheen in dagblad Het Parool en vakblad Adformatie. ”Zo had Nynke de Jong in de finale van De Slimste Mens zomaar kunnen zeggen: “Ik heb zoiets van je moet gewoon je ding doen”. Mark Rutte: “We moeten een stukje ambtelijke inkadering van het beleidstraject op de kaart zetten”. Of André Kuipers, ondersteboven hangend tegen een andere astronaut: “Straks kweken we onze eigen ruimtesla, hoe cool is dat?! ”We morsen dus massaal intelligentie. Ook marketeers en reclamemakers deden weer een dikke duit in het onzinzakje. Hun vaak universitaire achtergrond behoedt ze niet voor Tell Sell-teksten als: “Ontdek de fontein der jeugd in een potje!”. “De microfijne illumnipearls voor 3x meer whitening! “We binden de strijd aan tegen de gespleten haarpunten!”, “Zestien uur zoenproof”. Of, nog eentje om het af te leren: “Een deuk van heb ik Joustra”.

”Gelukkig worden we in dit land goed in de gaten gehouden. De nonsenspolitie bestaat uit  partijen als Jan Kuitenbrouwer die ons met zijn boek Turbotaal een spiegel voorhoudt. Vaagtaal.nl met een jaarlijkse verkiezing van vage woorden als ‘doelmatigheidsconsulent’ en ‘kwaliteitsvenster’. En de Consumentenbond met de Wall of Shame. Hier worden producten met overdreven claims aan de online schandpaal genageld. Zo stond er op een pak vanillevla ‘Glutenvrij’ terwijl er in vanillevla net zoveel gluten zitten als in een glas water (en vlak de eerste voedselwaakhond, Foodwatch, niet uit-MvO).

”Maar we hoeven het allemaal niet zo zwaar te maken. Geleuter kan ook op speelse wijze bestreden worden, met Lulkoekbingo. Een onderhoudend gezelschapsspel waarbij je de ergste uitdrukkingen opschrijft. Tijdens een vergadering of reclameblok vink je ze af. En als je kaart vol is, roep je met luide stem: LULKOEKBINGO! Zo dragen we allemaal een steentje bij tegen de verlulkoeking van onze taal en samenleving. Thuis, op kantoor en in de ruimte.”

Dick van der LecqAldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn tweewelijkse column. Zijn reclamebureau Etcetera werkt voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, T-Mobile en TNT.

 

 

Lees ook:De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame zegt Dick van der Lecq
Lees ook:Nederland adoreert haar antihelden, dus zien we ze ook in de reclame
Lees ook:Marketeers lijken stekeblind voor senioren tsunami zegt reclameman Dick van der Lecq
Lees ook:Reclamemensen inschakelen voor tegenaanval op jihadisme werkt niet zegt reclameman Van der Lecq
Lees ook:Joep Zoetemelk snel Zuremelk na spotje MLine-matrassen zegt reclameman Dick van der Leck

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.