Joep Zoetemelk snel Zuremelk na spotje MLine-matrassen zegt reclameman Dick van der Leck

‘Een BN’er in een commercial is geen garantie voor succes’, zegt iemand die ‘t kan weten, Dick van der Lecq. Hij is directeur van Etcetera, een gerenommeerd reclamebureau.” Allereerst kost het knaken. Bekendheid en gretigheid maken de prijs. Daarbij kan de kracht van de BN’er zich ook tegen jM Line Zoetemelke keren,” aldus Van der Leck in zijn column die eerder verscheen in Het Parool en op vaksite Adformatie. ”In het eerste STER blok –een halve eeuw geleden- zien we Ramses Shaffy reclame maken voor voor Kwatta. Na drie uur zingen kon hij wel een chocoladereep gebruiken. Swiebertje werd het gezicht voor Brio margarine. Martine Bijl voor HAK. Ali B voor T-Mobile. Lekker makkelijk. Je krijgt een opdracht van een autoverzekeraar, denkt aan coureurs, belt de broertjes Coronel, scriptje erbij en klaar is Kees.

”Toch is een BN’er geen garantie voor succes. Allereerst kost het knaken. Bekendheid en gretigheid maken de prijs. We noemen natuurlijk geen bedragen maar het begint bij een Corsa en kan oplopen tot een Bentley Azure. Daarbij kan de kracht van de BN’er zich ook tegen je keren. De overweldigende uitstraling van de celeb kan je product in de schaduw zetten. Of erger: in verlegenheid brengen. Niet zelden worden BN’ers –het zijn net mensen- in onhandige jacuzzi-setting gesignaleerd met een gele zwembroek op het hoofd.

”BN’ers kunnen dus slopers zijn. Maar andersom kunnen reclamemakers de BN’er ook maken of breken. Zaakwaarnemers hebben verstand van geld, vaak niet van reclame. Mediamarkt heeft de carrière van comedian Arie Koomen -voorzichtig gezegd- geen goed gedaan. Jeroen van Koningsbrugge kan een stootje hebben, maar heeft waarschijnlijk uitsluitend financieel plezier beleefd aan de Overtoom-Manutan campagne. Joop Zoetemelk heeft deze maand een geestige rol in de Jumbo-campagne. Maar zijn gelijktijdige schnabbelje voor M Line matrassen lijkt minder verstandig. Zoetemelk wordt zo snel Zuremelk.

”Reclamemakers moeten dus een beetje zuinig zijn op haar celebrities. En helpen met het bouwen van hun reputatie. Dat dat kan, bewijst Juliëtte de Wijn. Zij werd ontdekt op het amateurtoneel en verkreeg landelijke bekendheid als Cora van Mora. Of Ilse de Lange die op een dieet van HAK appelmoes een tweede plek veroverde op het Eurovisie Songfestival. Tenslotte haalde Remia onlangs Rod Stewart uit zijn verzorgingsflat. En hielp hem samen met Afrojack weer aan een jeugdig repertoire en imago. Reclame reanimeert, dat mag ook weleens gezegd worden.”

Dick van der LecqAldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn tweewelijkse column. Zijn reclamebureau Etcetera werkt voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, T-Mobile en TNT.

 

 

Lees ook:Ode Jumbo aan gele trui Joop Zoetemelk: zegeltjes sparen gratis Limited Edition retroshirt
Lees ook:T-Mobile naar rechter vanwege ‘misleidende reclame’ van Telfort
Lees ook:Jumbo, Zoetemelk, ode, retroshirt en nu ‘t spotje
Lees ook:Rechter vindt campagne Telfort onjuist en misleidend zegt T-Mobile
Lees ook:Na Jumbo maakt Joop Zoetemelk in Retour de France-reclame voor elektrische Sparta fietsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.