Burgeroorlog om de McWopper zoals gezien door reclameman Scato van Opstall

Vorige week verraste Burger King rivaal McDonald’s met een publieke oproep, memoreert reclamemaker/conceptman Scato van Opstall in zijn recente column in de Volkskrant.  Een ludiek idee voor 21 september, Peace One Day/Wereldvrededag: ‘Zullen we jullie Big Mac en onze Whopper voor één dag vreedzaam laten fuseren tot McWhopper? Alle opbrengsten gaan naar de stichting Peace One Day.’ Ik moest meteen aan mijn McWoppermuziekleraar op de middelbare school denken. Als die een plan had bedacht, wees hij je aan en zei onverbiddelijk: ‘Jij bent vrijwilliger.’ Dan was het even stil in de klas en daarna lag iedereen in een deuk. Echt niet! Burger King doet eigenlijk precies hetzelfde, maar omdat het voor een goed doel is, lijkt het opeens iets anders. McDonald’s

Scato van Opstallweigerde beleefd, vervolgt Scato van Opstall (foto) in zijn column: ‘We hebben geen oorlog, we kunnen samen wel iets zinvollers bedenken en bel volgende keer even van tevoren.’ De hele wereld vond dat enorm flauw en onsportief. Een marketingblog sprak zelfs van ‘Marketingblunder van het jaar’, terwijl de McWhopper-bedenker meteen tot ‘Marketeer van het jaar’ werd gebombardeerd. Zo gaat dat in de marketing.

”Fastfoodketens hebben het zwaar, klanten lopen weg. Ze zijn hofleveranciers van koning Obesitas, hun kiloknallerhormoonvlees veroorzaakt veel dierenleed en verbrandt continenten aan regenwoud. Verbeter je imago, begin bij je eigen producten? Dat kost te veel geld. Dus koos Burger King voor een abstract doel: wereldvrede. Daar is niemand op tegen en als hamburgerbakker heb je er geen enkele verantwoordelijkheid voor. Roep voor de vorm dat er een ‘hamburgeroorlog’ gaande is en je pr-stunt is rond.

”Is dat zo erg? Ik dacht aan de opbrengst van elke McWhopper die op Wereldvrededag wordt verkocht, in al die 50 duizend fastfoodrestaurants die Burger King en McDonald’s samen hebben. Dat wordt een donatie van tientallen miljoenen dollars. Fantastisch.

”Maar zo werkt het dus niet. Burger King trok een ludieke lijn tussen hun hoofdkantoor en dat van McDonald’s. In het midden ligt Atlanta en daar zou één pop-upsnackbarretje de McWhopper gaan verkopen. Toen McDonald’s niet toehapte, boden kleinere hamburgerketens zich aan. Prima, zei Burger King en riep er meteen bij dat ze al bezig zijn hun pop-upje te bouwen. Heel verstandig. Straks willen die kleine ketens in elk filiaal Peaceburgers serveren en is Burger King als grootste partij miljoenen kwijt. Het moet wel leuk blijven, natuurlijk.

”Slimme zet van Burger King. Wereldnieuws worden voor een grijpstuiver, Wereldvrededag claimen en je concurrent afbranden met een melig mixburgertje dat één dag door één provinciale snackbar wordt verkocht. Geraffineerd, schaamteloos of geniaal? De bal ligt nu bij McDonald’s. ‘We vinden de intentie sympathiek maar denken dat de twee merken iets belangrijkers kunnen doen om het verschil te maken.’ Mmm. Klinkt als de blauwdruk voor een gezamenlijk te ontwikkelen vegaburger.

”Wereldvrede voor koeien. Ben benieuwd of Burger King straks de telefoon opneemt.”

Lees ook:McD heeft geen trek in McWhopper-plan voor Peace One Day van Burger King
Lees ook:Je eigen gezicht op verpakking hamburger (Burger King VS)
Lees ook:Kritiek op YouTube-handel van Diddy en Burger King
Lees ook:Jaloerse koeien-ziekte in Amerikaanse commercial Burger King
Lees ook:Burger King in de VS heeft plannen voor een speelfilm rond ‘King’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.