Van A naar Beter-spotjes volkomen ‘mislukte creatieve’ uitspatting zegt Frank Pels in column

Oud-reclameman Frank Pels windt zich niet alleen op in strips in Reclamewereld, maar geregeld ook in columns, op zijn eigen site. Die niet altijd over reclame gaan. Deze wel, we nemen ‘m graag over. ”Je ziet ze weer veel op de buis. De daar- is- toch- best- nog- wat- van- te- maken- commercials. De waarom-makkelijk-als- het-moeilijk-kan-commercials. Nauwelijks dat leuke Opeltje laten zien maar wel een gepatenteerde gek die met z’n hond frisbees verzamelt. Geinige Franse automobielen opgezadeld mA naar Beter illustratieet Nemo visjes danwel viagra pillen. Een aardappel productje waarbij mannen op horens van stieren worden genomen. Dood gegooid worden met een stukken brandhout. Tweedegraads verbrandingen oplopen. Geblinddoekte voetballers die geruisloze autootjes met de  bal dienen te raken. Een lulverhaal over een jochie dat geld verborg. Gekoppeld aan een internet hoteladvies bedrijf. Volslagen idioten die tien hoog uit het raam springen en over de schutting gegooid worden om de aandacht te vestigen op een keten van electronica zaken.

”Maar de aller (aller) ergste nodeloos moeilijk gemaakte en volkomen mislukte creatieve uitspatting blijft voor mij de campagne die minister Schultz op ons los meende te moeten laten. U weet wel haar mannen aan ‘t werk aan de weg. Van A naar Beter. Twee geel gehelmde halve zolen die elkaar klungelig acterend staan te filmen. Wat dan ogenblikkelijk te zien is op de tv schermpjes die zich in elke auto bevinden. Auto’s die toevallig altijd langs de mannen van de weg rijden zodat die ook nog ‘ns schreeuwend met de inzittenden kunnen communiceren. Omdat ik er geen jota van snapte heb ik een zo’ n filmpje (waarin plotseling  twee mannen in een stadion opduiken) een paar maal welwillend op YouTube bekeken. Met enige moeite begreep ik dat het de bedoeling was automobilisten te waarschuwen voor ongerief op de weg. En dat hier voor zelfs een speciale website is.

”Weggegooid geld. De enige reactie die deze onzin oproept is: Leg die camera neer en pak een schop, lamlul! Plus de tegenwoordig veel gehoorde kreet: Wel mooi van mijn belastingcenten! Terwijl het toch zo simpel kan. Neem bijvoorbeeld Martine Bijl. Of Thomas van Luyn. Of Martin van Waardenberg. Of desnoods Marc-Marie. Geef ze een leuke assistent, Zet ze achter een bureau voor een grote wegenkaart van Nederland waarop lichtjes aanflitsen. En schrijf onder het motto: Waarom moeilijk als het makkelijk kan, informatieve en geestige tekstjes voor ze. Hoewel dat laatste dan toch ook weer een tikje moeilijk is.”

(deze licht ingekorte column verscheen eerder in volle lengte op de site De Opportunisten van Frank Pels).

 

Lees ook:Droplullen van de Corendon-reclame tergen De Opportunisten
Lees ook:Reclamemaker Frank Pels is vijfde Legend van de VEA
Lees ook:Reclame René ‘Jumbo’ Froger debiliserend genoemd in strip Frank Pels
Lees ook:Strip reclameman Frank Pels over ‘kut Ryanair, kut campings en kut hotels’
Lees ook:De Opportunisten verslikken zich in friet en opa-spotje Aviko

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.