Sven Pouw voetbalt voor Olympic Moves-campagne in reclame Coca-Cola

Coca-Cola Sven PouwGeef mij een bal en alles om mij heen verdwijnt.’ Opmerkelijke reclame-uiting van Coca-Cola over Sven Pouw (16) uit de regio Haarlem in de Olympic Moves-campagne van het merk in Volkskrant Magazine deze maand (KLIK erop om te vergroten waardoor de tekst leesbaar wordt). Sven is deelnemer. Olympic Moves wordt georganiseerd door NOC*NSF, Kon. Ver. voor Lichamelijke Opvoeding/KVLO, Zilveren Kruis en Coca-Cola. Om meer middelbare scholieren samen (meer) te laten sporten zijn die partners in 2003 Olympic Moves gestart. Dat is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot de grootste  schoolsportcompetitie van Nederland. Het is een jaarlijkse competitie tussen scholen uit het voortgezet onderwijs, waarbij scholieren elkaar eerst regionaal en daarna nationaal uitdagen om het Nederlands kampioenschap voor scholen. Via selectieprocedures en meer dan 75 regionale finales komen jaarlijks leerlingen van 300 scholen, dit is bijna de helft van alle middelbare scholen, in beweging met Olympic Moves. De advertentie meldt dat de ambitie is dat er in 2016 meer dan 150.000 jongeren tussen de 12 en 19 jaar aan meedoen. Er worden diverse sporten beoefend, van voetbal tot atletiek en streetdance, ‘dus er is voor elk wat wils.’ De Choose happiness-advertentie van Coca-Cola besluit met: ‘Actief bezig zijn maakt gelukkig,’ waarna je wordt verwezen naar deze site.

PS En toch, en toch… Heb ik het er een beetje moeilijk mee. Hoeveel geld Coca-Cola ook pompt in goede doelen als deze, waar ook ter wereld. Die zo goed zijn voor lichaam en geest. Want de Choose happiness-gigant uit de VS doet dat toch ook -en misschien zelfs vooral- teneinde ook op deze wat bedekte manier reclame te kunnen maken maken voor dat zoete bruine frisdrankje dat, indien niet met mate geconsumeerd, het lichaam niet ten goede komt. En die waarschuwing, met in de achtergrond de Amerikaanse obesitasgolf die ook ons land overspoelt, zie ik er nooit bijstaan in reclame-uitingen. Wie heeft er trouwens géén boter op z’n hoofd in deze discussie?

Lees ook:Finalisten Mission Oympic 2013 gefeliciteerd in advertentie
Lees ook:‘Taste the feeling’ als nieuwe reclameslogan Coca-Cola aangekondigd in spotje
Lees ook:Katy B zingt in opzwepend Coca-Cola spotje voor OS Ldn
Lees ook:Contra homofoob gedrag: Britse billboardcampagne van Stonewall
Lees ook:OS Vancouver: sneewballen gooien met Coca-Cola

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.