Rabobank presenteert zich in dagbladcampagne als ‘een bank met ideeën’

Opmerkelijk advertentie in De Telegraaf vanochtend, van de Rabobank, die zich presenteert als ”Een bank met ideeën.” Opmerkelijk om diverse redenen. Ten eerste vanwege de enorme hoeveel tekst, wat niet echt noopt tot helemaal uitlezen, ondanks dat Barack Obama en Rem Koolhaas ten tonele worden gevoerd. Ten tweede omdat de bank ideeën benadrukt en niet, wat je zou verwachten in deze barre tijden en de toestanden rond DSB Bank, betrouwbaarheid. En ten derde omdat deze advertentie vandaag alleen maar in de Telegraaf stond als algemeneRabo Bank met ideeen krant (met als illustratie moeder en kind, ook al opmerkelijk, gezien de positie, fraai tegenover het financiële-katern dat primair door zakenlieden wordt gelezen). En misschien wel ten vierde, omdat de Rabobank zich zo een beetje profileert als de nieuwe meedenkbank (remember ING?). Of moet ik zeggen: als samenwerkingsbank. Diezelfde bank, die zich zo ferm -en vast terecht ferm- opstelde in Borsato’s TEG-ellende. Maar de bank besluit gelukkig met een relativerende noot. Na de lofzang op samenwerken en vooral het idee, niets mis mee natuurlijk, volgt: ”(…) wij weten als geen ander dat een oogst wel eens kan mislukken.” En: ”Natuurlijk zijn we eerlijk als iets echt niet kan, maar liever komen we er samen uit.” Maar de finale boodschap van de advertentie is dat de Rabobank als doel heeft klanten ”een stevig fundament, of laten we zeggen een voetstuk, te geven om écht verder te komen. Dat is de gedachte. Dat is het idee” (de vrouw op de foto staat op een Rabo-oranje voetstukcirkeltje, in ‘t groene gras). De advertentie is gemaakt door reclamebureau N=5, dat het account overnam van Ubachs Wisbrun/JWT, dat de nog steeds -juist nu- ijzersterke slogan Het is tijd voor de Rabobank bedacht. Zou ik dus nog even vasthouden. Maar ik vermoed dat Rabobank. Een bank met ideeën de nieuwe slogan is.

Lees ook:Ideeënreclame van Rabo, DE, KitKat en nu ook Peugeot
Lees ook:Rabobank blijft zichzelf maar doet het wel anders in advertentie
Lees ook:Rabo-advertentie lokt spaarder geplaatst onder crisisverhaal Fortis
Lees ook:Rabo, de Tour en doelsparen gaan lastig samen in de reclame
Lees ook:‘De’ bank is terug, maar ABN Amro is nu De bank anno nu

3 reacties op “Rabobank presenteert zich in dagbladcampagne als ‘een bank met ideeën’

  1. sjef

    Mensen op een oranje stip? Omdat dat poppetje in het logo ook op een oranje stip staat? Tsjonge, wat een armoe! En van die tekst word ik ook al niet vrolijk…
    Of ben ik te vroeg met m’n oordeel, en moeten de pareltjes in deze campagne nog komen? De aftrap is in elk geval om vrij droevig van te worden.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Yvo

    Waar het heen gaat met deze campagne weet ik ook niet. Maar iedereen klaagt altijd over reclame zonder lef. In de afgelopen weken zijn er volgens mij twee grote campagnes gelanceerd die van heel veel lef getuigen. Ten eerste Vodafone. Niet zozeer strategisch, maar eerder creatief lef; er wordt onverstaanbaar gecommuniceerd door wezens die niet echt op mensen lijken voor een telecom-provider. Aardig staaltje disruption dacht ik zo. En daarnaast de nieuwe Rabobank campagne. Creatief misschien niet vernieuwend, maar in de huidige wereld absoluut een gewaagd statement voor een bank. Dit soort werk verdient ‘het voordeel van de twijfel’!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Erik

    Ik geloof dat een slogan in lijn moet liggen met de positionering van het merk. Hoe wil ik dat mijn klanten mijn merk percipiëren? Betrouwbaar, dichtbij, betrokken! En dan draait de nieuwe slogan om de ideeën van de bank…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.