Amsterdam ondertekende deze week als eerste gemeente van Nederland, samen met de GGD, de Alliantie die pleit voor verbetering van de wetgeving over kindermarketing ongezonde voeding. Dat meldt een persbericht van die gemeente. Met de ondertekening van de Alliantie -voluit Alliante Stop Kindermarketing ongezonde voeding- wil wethouder Zorg, Eric van der Burg, strengere regels om de marketing van ongezonde voeding gericht op kinderen een halt toe te roepen. ”De Alliantie dringt aan op de volgende maatregelen: 1. Er mag alleen reclame gemaakt worden voor gezondevoedingsmiddelen; 2. Het gebruik van kinder-idolen, animatiefiguren, win-acties, spaaracties, prijsvragen en spelletjes mogen alleen worden ingezet voor gezonde voedingsmiddelen.” Ook met het programma Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht (AAGG) probeert de gemeente overgewicht te voorkomen en terug te dringen. ”In Amsterdam heeft een op de vijf kinderen last van overgewicht,” aldus de site. Lees het hele persbericht (PDF, 202 kB).
Lees ook:K3 verzocht kinderreclame voor ongezonde voeding te stoppen in Alliantie-campagne
Lees ook:Consumentenbond contra reclame ongezonde voeding
Lees ook:‘Nieuwe mediawet moet regels bevatten voor kinderreclame/voedsel’
Lees ook:‘Voedingsindustrie staakt reclame gericht op jonge kinderen’
Lees ook:‘Voedselreclame verleidt vetzuchtige kinderen tot dubbele portie’