Reclamewereld wil minder reclame, maar wel bétere reclame

De reclamewereld wil minder reclame! Dat zei, heus waar, de voorzitter van de vereniging van grotere reclamebureaus, de VEA, onlangs op de jaarlijkse ledenvergadering. Een opmerkelijk geluid, maar wel eentje waarmee die andere reclamewereld haha, Reclamewereld.blog, het helemaal mee eens is. Minder, maar dan wel béter. ”Overdaad schaadt, er is veel te veel reclame. En het is niet alleen de overdaad, wij worden steeds meer gezien als aandringers en opdringers,’ aldus een realistische VEA-voRalph Wisbrunorzitter Ralph Wisbrun (foto). Die irritatiegraad moet drastisch omlaag. Dat kan bereikt worden door minder lange reclameblokken, minder banners, minder schermen en minder outdoorvlakken, meldt zijn organisatie in een persbericht. ”Uitgaande van het more is less-principe zal de wens om reclame te zien of te horen groter worden naarmate er beter maat wordt gehouden bij het zenden van de boodschap.” Maar er moet niet minder worden verdiend natuurlijk, door de ledenbureaus. Geen probleem, de boodschap is ook dat er gelijktijdig hard gewerkt moet worden om de kwaliteit van reclame te verbeteren. ”Daartoe is het noodzakelijk om adverteerders ervan te overtuigen dat er meer geld gestoken moet worden in de kwaliteit van de productie en minder in de media.” Geen goed nieuws voor de media, dus, maar dit is ook in hun belang natuurlijk. Als lezers en kijkers weglopen schieten zij ook niets op.VEA-voorzitter Ralph Wisbrun, die in het dagelijks leven reclamebureau Ubachs Wisbrun JWT leidt: “Als je reclame wilt verbeteren zal er meer geld in en aandacht besteed moeten worden aan de productie zelf.  Als reclamebureau vecht je nogal eens tegen de heersende gedachte bij de opdrachtgever dat je altijd en overal gezien moet worden als merk. Terwijl diezelfde klant niet per definitie gebaat is bij die zichtbaarheid als de kwaliteit ontbreekt.“

Lees ook:In gesprek met reclamebureaudirecteuren, aflevering 1: Barbera Wolfensberger van FHV BBDO/Proximity
Lees ook:‘Reclamewereld richt zich alweer op’ meldt de Volkskrant
Lees ook:‘Reclame is een soort wedstrijdje geworden’ constateert BNR-columnist Bik
Lees ook:Reclame René ‘Jumbo’ Froger debiliserend genoemd in strip Frank Pels
Lees ook:Vijf genomineerden Reclameman of -vrouw van het Jaar

0 reacties op “Reclamewereld wil minder reclame, maar wel bétere reclame

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.