Aardig verhaaltje. Het Canadese reclame/designbureau Taxi, dat de controversiële John Lennon/laptops-commercial maakte, greep vorige maand terug naar iets ouderwetsers om reclame voor te maken: kranten. Maar dan als isolatiemateriaal voor de 3000 jassen, die het bureau verstrekte aan daklozen in Toronto, een van de vestigingsplaatsen van het bureau. De creatief directeur, Steve Mykolyn (rechts op foto) grapt tegen de New York Times: ”We hebben veel dagbladadvertenties gemaakt. En hoewel we hopen dat mensen ze lezen, kunnen we nu zonder enige twijfel zeggen: reclame werkt. In ieder geval als isolatie-materiaal.” Het idee was al een jaar eerder bedacht door een medewerker van Taxi, dat toen 15 jaar bestond. In verhalen over de Tour de France had Mykolyn gelezen dat krantenpapier zo goed isoleert. Lida Baday (links), een bekende Canadese modeontwerpster, ontwierp de speciale jas, die werd getest door Mykolyn zelf. Daartoe bracht hij acht uur door in een industriële vriesruimte, aldus de NYT. De waterbestendige jas draagt een piepkleine logo, om dragers niet te stigmatiseren. Niet Taxi hoor, maar 15 Below.
15 Below is de temperatuur (Celsius, oftewel 5 graden Fahrenheit) waarop in Toronto de waarschuwingen voor koud weer worden gepubliceerd.
Lees ook:Let goed op je snor als je hard rijdt in een Minireclame
Lees ook:Schuddende tieten-syndroom in spotje voor BMW’s Mini
Lees ook:Sterk Wat Wel Kan-spotje over Sotsji paralympics
Lees ook:Olympische Winterspelen altijd beetje gay geweest zegt spot
Lees ook:Geestig Vespa-spotje uit Canada: niet gebouwd om mee te springen
Eindelijk weer eens goed nieuws over dagbladen