Thee schadelijk voor kinderen, roept Brandwonden Stichting

Herinnert u zich nog dat filmpje van Stichting Consument en Veiligheid, waarin dat kindje gevaarlijk bezig is in huis en bijna een kan met hete thee van tafel trekt? Gelukkig is moeder of vader in de buurt, ook als-ie richting stopcontact gaat. Prima filmpje, dat misschien regelmatig vertoond moet worden. Daaraan dacht ik, toen ik deze opzienbare advertentie zag op de voorpagina van De Telegraaf deze week. Als thee-liefhebber schrok ik dubbel. Zit er soms gif in? Belangrijke mededeling voor kinderen: THEE schadelijk voor kinderen. Ja, hete thee. Of koffie. Of water. Of melk. Altijd oppassen met kleine kinderen natuurlijk. Maar deze medeling van de eerbiedwaardige Brandwonden Stichting in Beverwijk komt zo wel érg sensationeel over. Hete thee blijkt oorzaak nummer 1 van brandwonden voor kinderen van 0-4 jaar, vandaar de keuze voor deze aanpak. 

 

Lees ook:Wat er ook gebeurt, de worstelaar moet nu melk hebben
Lees ook:Brandwonden Stichting vervroegt campagne over veilig barbecueën
Lees ook:De theesong als reclame Yorkshire is Engeland ten top
Lees ook:Ongewone melkcampagne in de krant: Hoe gewoon is melk?
Lees ook:Na koffie ook thee per machine zegt Nestlé in Special.T-spot

6 reacties op “Thee schadelijk voor kinderen, roept Brandwonden Stichting

  1. Harry

    Sensationeel? Kom nou! Het gevaar is reeel. Veel ouders zijn zich daar niet van bewust.

    Is waarschuwen voor overmatig alcohol gebruik dan ook ‘sensationeel’?

    Dit is spijkers zoeken op laag water.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Natuurlijk mogen ze ervoor waarschuwen, nee, dat moeten ze ook doen. Maar de manier waarop noem ik sensationeel; alsof er een drama aan de hand is, alsof er partij vergiftigde thee in omloop is gebracht. Gepresenteerd in de vorm van de bekende terugroepacties. De manier waarop schoot mij dus in het verkeerde keelgat, Harry.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Harry

    Hm. Daarover verschillen we dan van mening. Ik heb gezien wat thee kan aanrichten. Ik heb de advertentie nog eens gelezen en kan niet anders concluderen dan dat dit een geoorloofde manier is om de aandacht te trekken. Zelfs de kop is feitelijk juist.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Redactie, Michael

    Over de noodzaak om de aandacht erop te vestigen zijn we het in ieder geval helemaal eens. Blijft over dat ik het beter en effectiever zou vinden als de Stichting Consument & Veiligheid die campagne van destijds regelmatig zou herhalen. Want die waarschuwt ouders niet alleen over de hete thee, maar voor nog meer onveilige zaken in huis.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Harry

    Ik ben wel benieuwd wat de effectiviteit is van deze campagne. Als het werkt, dan is dit een goede weg.

    Blijkbaar is het soms nodig om harder te schreeuwen om een boodschap over te laten komen.

    Mensen zijn volgens mij snel geneigd om te denken ‘dat overkomt mij niet’ om vervolgens iets anders te gaan te lezen. Als het in elk geval de aandacht trekt en mensen even laat nadenken, hebben ze mijn zegen met deze methode.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Marielle

    Ik heb vorig jaar een bijscholing gehad van de brandwonden stichting over de gevaren van verbranding bij jonge kinderen. Met foto’s…
    Dat zou te schokkend zijn om op de voorpagina van de krant te zetten, deze advertentie niet. Thee kan dodelijk zijn voor een klein kind!
    Het is gevaarlijker dan frituurvet!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.