Twee Duitse kranten ten onder door gebrek aan reclame-inkomsten

De gratis Duitse zakenkrant Business News verschijnt deze week voor het laatst. Daarmee heeft het dagblad het minder dan een jaar volgehouden en volgt het de gratis sportkrant Sport- zeitung, die anderhalve maand geleden ter ziele ging. Beide bladen gingen naar eigen zeggen ten onder door sterk achterblijven advertentie-inkomsten. Business News werd uitgegeven door de betaalde Duitse zakenkrant Handelsblatt. Dat de Duitse adver- teerders in tegenstelling tot tal van andere Noord-Europese landen niet in de rij staan voor gratis kranten, is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van koudwatervrees bij reclame- bureaus', schrijft het Belgische dagblad De Tijd. 'Op de Duitse markt

heerst het vooroordeel dat hoogwaardige printproducten iets moeten kosten,' mopperde een directeur van een reclamebureau gisteren in de Duitse zakenkrant FTD. Business News was met een dagelijkse oplage van 110.000 exemplaren veruit de grootste gratis krant van Duitsland.

Ook in Denemarken daalt het aantal gratis kranten, schrijft De Tijd. In april werd de uitgave van het gratis verspreidde Dato van mediamagnaat David Montgomery gestaakt. In december vorig jaar had de Kopenhaagse editie van Metro al het loodje gelegd in de moordende competitiestrijd tussen de gratis kranten in Denemarken.

Lees ook:Reclame moet financiële krant Metro mogelijk maken
Lees ook:Nieuwe cd Paul McCartney gratis verspreid met Engelse krant
Lees ook:Murdoch betuigt spijt in advertentie in Britse dagbladen
Lees ook:Anders dan anders, kleurig en mooi spotje Anthon Berg-chocolade
Lees ook:Doelbewust Oranje reclamekrant over goede doelen Oranjespelers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.