Reclameman Roorda: ‘Liever Flipje van Tiel dan David van Adidas’

Flipje van Tiel Himself komt terug als merkicoon en dat is heel verstandig van Hero. Zegt reclamemaker Eugène Roorda. Maar hij zegt ook, in zijn column voor BNR Nieuwsradio vandaag over het optreden van David Beckham in de nieuwe campagne voor Adidas: ‘Naar mijn smaak inmiddels een uitgewoond icoon.'' Er wordt volgens Roorda wat afgeknoeid in marketingland. Het de nek omdraaien van Flipje vorig jaar ‘'door een of andere marketingonverlaat'' bleek een misser van jewelste, maar het stoppen met de productie van De Betuwe Jam door Hero is volgens hem evenmin handig. Roorda: ''Echte jam kán immers alleen maar uit

De Betuwe komen, met zo'n naam zit je met je kont op een grote jampot slapend kapitaal. (…) Het historisch besef van de jonge marketeers is vaak erg dun, terwijl de duurzame kracht van een merk juist die historie vormt.''

Nou denkt u misschien: wat maakt zo'n sullig icoontje als die Flipje nou uit maar vergis u niet, waarschuwt Roorda, in het dagelijks leven creatief directeur/oprichter van Roorda Reclame. ‘'Flipje is weliswaar een kleine held maar dat was Popeye ook. Consumenten zijn er dol op want helden bieden houvast en maken de mensen blij. Bovendien geeft een held een bedrijf gezicht, persoonlijkheid, een eigen cultuur én het schept onderscheid. Omdat bedrijven nauwelijks van elkaar verschillen is zo'n eigen onderscheidend icoon goud waard. Dus heeft u nog ergens een vergeten Flipje in de kelder liggen, oppoetsen dat ding en naar buiten ermee.''

Over Adidas en Beckham zegt Roorda: ‘'De firma zegt op zoek te zijn naar het authentieke verhaal van onze David, maar de vraag is of dat verhaal er is en indien ja: of dat een zo interessant verhaal is dat wij consumenten dat willen horen. Impossible is nothing, maar het is dubieus.''

Maar in plaats van een merkpersoonlijkheid te kopen, wat Adidas c.s. doet, kun je er ook eentje bedenken of laten bedenken. ‘'Dat is goedkoper en eigenlijk ook wel knapper. Cora van Mora en Jochem de Bruin zijn daar uitstekende voorbeelden van. Ze verpersoonlijken het merk en vallen samen met het merkverhaal. Eerst moet je dus je verhaal boven tafel krijgen, en uit dat verhaal kruipt de held als het ware vanzelf tevoorschijn. De Betuwe Jam en Flipje van Tiel, hoeveel verhaal wil je op je marketingbordje krijgen? Wilt u een gratis reclameadvies? Zoek vandaag uw eigen Flipje'', besluit Roorda gul zijn ruimhartig.

Lees ook:Henry, Woods & Federer vervangen Beckham in Gillette-commercial
Lees ook:WK legendes Beckham en Zidane dagen Bale en Moura uit in spotje Adidas
Lees ook:Flipje terug in Hero-reclame: ‘Hij mag 100 worden, zonder rollator’
Lees ook:David Beckham in zijn eigen onderbroek voor H&M-reclame
Lees ook:David Beckham blijkt kleptomaan in commercial Sharpie-pennen

3 reacties op “Reclameman Roorda: ‘Liever Flipje van Tiel dan David van Adidas’

  1. Wieden K.

    Roorda denkt veel te klein en ziet de “big picture” niet… We praten hier over wereldwijde reclamecampagnes en dan heb je wel erg veel lokale “Flipjes” nodig om de hele aardbol te bereiken. Typische reactie van een klein reclamemannetje in een klein kikkerlandje…
    Persoonlijk vind ik de adidas campagne erg goed omdat het authentiek en gespireerd is zonder Hollywood poespas. Weet zeker dat adidas binnenkort ook lokale athleten gaat gebruiken in hun reclame en dat toont de kracht aan van deze campagne.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    @Wieden K: Geestige naam, zeker Nike als klant. En toch vriendelijk oordelen over Adidas, da’s pas collegiaal (:-)
    Ik deel Roorda’s mening over die campagne evenmin. Al moet ik wel zeggen dat ik spannender ideeen heb zien komen uit de keuken van dat bureau. Vergelijk de periode vader en dochter Muhammed Ali, b.v. Maar goed blijft het, en je hebt gelijk, je kan er wat mee, met deze aanpak, op veel niveaus.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.