Marlboro Man ‘invloedrijkste verzonnen persoon’


Ineens weer in het nieuws, de Marlboro Man, belangrijkste reclame-icoon van de vorige eeuw. Held van de tabaksindustrie, gehaat door de anti-lobby, waar ook ter wereld. En in 1999 zegevierde de anti’s en verdween hij voorgoed uit beeld. De Marlboro Man is ‘de invloedrijkste persoon die nooit heeft geleefd.’ Blijkt uit een boek dat deze week uit is in de VS. Daarom is de Marlboro Man even terug.

De rokende macho, die in de jaren vijftig in tal van reclamecampagnes verscheen was immer op zoek was naar het mythische ‘Marlboro County.’ En ondertussen aantoonbaar verantwoordelijk voor een forse groei van de sigarettenconsumptie. Dat stellen de opstellers van de lijst van 101 invloedrijkste personen die nooit bestonden, die vast liever Uncle Same bovenaan hadden gezien.

Op de tweede plaats staat Big Brother uit het boek 1984 van George Orwell, gevolgd door de ‘ideale’ koning Arthur. De kerstman staat vierde, omdat zonder hem een reeks winkels failliet zou gaan, aldus de auteurs van The 101 Most Influential People Who Never Lived (Harper’s).

De Marlboro-campagne scoorde ook goed, maar niet zo goed als de Marlboro Man zelf (die trouwens roemloos aan zijn einde kwam, geveld door longkanker). Marlboro eindigde op een eervolle derde plaats van de lijst van beroemdste reclamecamagnes aller tijden van het Amerikaanse vakblad AdAge. Na Volkswagen (‘Think Small’), Coca-Cola (‘The pause that refreshes’) in de top-5, en voor Nike (‘Just do it’) en McDonald’s (‘You deserve a break today’). Allemaal Amerikaanse campagnes overigens.

Op de lijst van beroemdste reclame-iconen ooit werd Marlboro Man gevolgd door de clown Ronald McDonald. Wij kennen hier alleen nog de Michelin-man, die nummer acht stond. Die twee hadden natuurlijk ook bij die 101 moeten horen, maar of dat zo is, geen idee.

Lees ook:Céline Dion en Working Man in Noord-Amerika’s ‘slechtste auto-spotjes ooit’
Lees ook:Beckham uit de kleren in namaak Levi’s-commercial
Lees ook:Heineken, Albert Heijn en LOI winnaars Gouden Loeki voorronde JANUARI
Lees ook:Val DSB trekt nationaal sponsorbudget verder omlaag
Lees ook:Bol.com wint Gouden Loeki in augustus, vóór BCC en Heineken

2 reacties op “Marlboro Man ‘invloedrijkste verzonnen persoon’

  1. Ad en Marie Jansen

    >De Marlboro Man is ‘de invloedrijkste >persoon die nooit heeft geleefd.’

    Het gaat toch om verzonnen personages? Hoe zit het dan met God? En Jezus?

    Ad en Marie Jansen

      /   Beantwoorden  / 
  2. Michael, redactie

    Daar zeggen jullie wat… Blij dat jullie Allah niet in datzelfde rijtje hebben gezet, je weet maar nooit (:-)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.