Esquire gered met dank aan ‘veel advertenties’

Gered dankzij al die advertenties, mannenblad Esquire! Sterk verhaal, maar wel waar, bezweert de hoofdredacteur. Het blijft bestaan, nu Arno Kantelberg de uitgeeftrechten heeft overgenomen van De Telegraaf Tijdschriten Groep (TTG). Niet alleen vanwege dat advertentieaanbod (”die markt is exceptioneel sterk”), maar ook omdat de kosten nu fors omlaag kunnen.

De TTG kondigde in juli aan te stoppen met het blad, omdat het te weinig (of helemaal niet) aan de winst bijdroeg. Eerder haalde de TG al Man uit de markt. Hoofdredacteur Arno Kantelberg kocht voor 25.000 euro de rechten voor het uitgeven van Esquire in Nederland. Esquire wordt in elf landen uitgegeven, waaronder sinds vijftien jaar Nederland. De licentie van Hearst, de Amerikaanse uitgever, is voorlopig nog
in handen van de TTG, dat de acquitie blijft doen. Waarom -en hoe lang- Hearst deze aparte constructie accepteert is niet bekend.

Volgens Kantelberg telt de oplage 18.000 exemplaren. Het Oplage Instituut berekent de oplage anders volgens de hoofdredacteur en komt op 11.000 stuks. En toch zoveel adverterties, ondanks een moordende concurrentie (misschien waren de tarieven wel aan de lage kant). Esquire gaat verder als zelfstandige bv en mikt volgens een optimistische hoofdredacteur op een oplage van 30.000 stuks in 2010.

Kantelberg geeft grif toe dat zijn magazine het op de lezersmarkt niet goed doet, ook daar is de concurrentie moordend. Maar hij meent te weten dat het maandblad voor mannen op de adverteerdersmarkt ‘exceptioneel sterk’ is. Hij liet een paar maanden terug optekenen dat het moeilijk is met zo’n kleine titel in zo’n grote organisatie als TTG om bij te dragen aan het resultaat. ”Maar we hebben heel veel advertenties, dus het is zonde om daar niets meer mee te doen.” En gelijk heeft ie.

Lees ook:Te weinig advertenties: Credits stopt glossy Blvd
Lees ook:SP-blad Tribune gratis verspreid, zonder advertenties erin
Lees ook:Cosmo komt met advertentie in vier lagen als cover, de waaiercover
Lees ook:Reclame moet financiële krant Metro mogelijk maken
Lees ook:Wow… Microsoft geeft (reclame)blad uit in oplage van 3 miljoen

4 reacties op “Esquire gered met dank aan ‘veel advertenties’

  1. Susan

    Ons Arnoke! Van harte gefeliciteerd!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Taaljuf

    Hetis Arno beweert, of hij zweert. In dit verband staat bezweert een beetje raar.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Michael van Os

    @Taaljuf: Een lastige. Bezweren= onder ede verklaren, zegt Prisma. Kan dus alledrie, zou je zeggen. Nou, bezweren deed ie ook weer niet. Volgende keer een van die andere twee dan maar. Dank.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Henk

    Wat een zuur stukje…lijkt de Azijnbode wel

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.