Ondanks de economische opleving is de netto reclame omzet -dus na kortingen- op tv in Nederland is in 2015 gelijk gebleven vergeleken met het voorgaande jaar. Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2015 van tv-marketingorganisatie SPOT, zoals samengevat in een persbericht. Het totale bedrag, getuige bijgaand staatje van SPOT (KLIK erop om te vergroten), kwam uit op €965 miljoen vorig jaar en €964 miljoen in 2014. In 2015 werd € 854 miljoen besteed aan ‘gewone’ spot reclame (€850 m.) en € 111 miljoen (€114 m.) aan non-spot advertising (reclame buiten de gevestigde →
Categorie: "Statistieken"
Reclame omzet op de radio 3,5% gedaald in 2015
De netto radioreclame-omzet op de radio is het afgelopen jaar met 3,5% gedaald vergeleken met 2104, meldt het Radio Advies Bureau/RAB vandaag in een persbericht. In 2015 waren de netto reclame-inkomsten 225 miljoen euro en 233 miljoen het jaar daarvoor. De omzet bestaat uit spotreclame (212,5 miljoen) en non-spot bestedingen, reclame buiten de blokken om, zoals sponsoring (12,5 miljoen). Beter nieuws volgens het RAB: ‘Het aantal adverteerders is flink toegenomen van 1.782 adverteerders in 2014 naar 1.939 in 2015. Cijfers →
Bijna 79.500 bezoeken aan Reclamewereld in maand januari
Het aantal bezoeken aan Reclamewereld was in januari zoals altijd lager dan in de voorgaande maand december 2015, traditioneel de drukst bezochte maand van het jaar, maar bleef wel ruim boven januari 2015 (en ook ruim boven de 60.883 van november 2015). Het bezoek in januari 2016 bedroeg 79.485, vergeleken met 75.443 in januari 2015. Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten). Het betreft ‘t aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) bij Reclamewereld.blog. nl -actueel online magazine over reclame. Het aantal unique visits (blauw) -unieke bezoekers-vorige maand was uiteraard lager, en kwam in januari 2016 uit op 63.955, →
Ruim 750.000 bezoeken aan Reclamewereld in 2015
In totaal 751.305 maal bezocht! Het aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (pageloads) bij Reclamewereld.blog. nl -actueel online magazine over reclame- was in 2015 zeer fors hoger dan in 2014, toen de 500.000 net niet werd gehaald. Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter). Het aantal pageloads (groene staafje) bedroeg dus 751.305 vergeleken met 492.649 in 2014, het jaar van de dip, en 525.250 in 2013. Het aantal unique visitors (blauw) in ’15 was uiteraard lager, en kwam uit op 605.208, →
Bijna 61.000 bezoeken Reclamewereld in november
Het aantal bezoeken aan Reclamewereld klom vorige maand naar 60.883 van 51.641 in oktober, en bleef ook fors hoger dan de bezoeken in november vorig jaar (50.609). Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten). Het betreft ‘t aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page →
Bijna 52.000 bezoeken Reclamewereld in oktober
Het aantal bezoeken aan Reclamewereld bedroeg vorig maand op 51.641, vergeleken met 50.316 in oktober 2014, maar was wel flink lager vergeleken met de vorige maand september (63.186) van dit jaar. Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten). Het betreft ‘t aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) →
Omzet reclame op radio omlaag in derde kwartaal
Radiozenders hebben in het derde kwartaal van dit jaar ruim € 42 miljoen aan reclame-inkomsten binnengehaald, € 2,5 miljoen minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB). Ook in de voorgaande kwartalen hadden de stations te maken met teruglopende reclame-inkomsten. Ze moeten het dit jaar dan ook doen zonder een groot evenement als het WK voetbal en Olympische Spelen. Adverteerders staken € 2,8 miljoen minder in reclamespotjes, veruit de grootste bron van inkomsten. De zogenoemde non-spotbestedingen (sponsoring van →
Lichte daling netto mediareclame in eerste helft, maar groei bij internet, buitenreclame en bios
Ondanks het economisch herstel zijn de netto reclamebestedingen in Nederland in de eerste helft van 2015 licht gedaald met 0,9% tot € 1,78 miljard. Internet, out of home (ook wel buitenreclame genoemd) en bioscoop zagen de advertentie-inkomsten toenemen, alle overige mediumtypen hadden te maken met dalende reclamebestedingen in de eerste zes maanden van 2015. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 dat onderzoekbureau Nielsen binnenkort publiceert. Aldus het vanmiddag verschenen persbericht. KLIK op tabel om te vergroten. ”De ontwikkeling van de netto reclamebestedingen in de eerste zes maanden van 2015 stond haaks op de opleving van de economie die onder →
Ruim 64.000 bezoeken aan Reclamewereld in september
September was een uitstekende maand wat betreft het aantal bezoeken aan Reclamewereld. Vergeleken met de vorige maand augustus (plus ongeveer 13.600), maar vooral, en belangrijker, vergeleken met dezelfde maand van vorig jaar (plus ong. 22.600). Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten). Daaruit blijkt dat ‘t aantal bezoeken of opgevraagde →
Bijna 50.000 bezoeken aan Reclamewereld in augustus
De vakanties waren goeddeels voorbij in augustus, dus de bezoeken aan deze site Reclamewereld sprongen weer fors omhoog die maand. Ook vergeleken met augustus 2014. Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten). Daaruit blijkt dat ‘t aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) bij Reclamewereld.blog. nl -actueel online magazine over reclame- 49.584 bedroeg in augustus, vergeleken met 43.737 in juli 2015 en met 35.843 in augustus 2014. Het aantal unique visits (blauw) -unieke bezoeken- →