De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2015 uitgekomen op €456 miljoen, een daling van 4,2%. Maar dankzij een ingezette verbetering in de tweede helft blijven de netto reclameuitgaven -netto betekent: rekening houdend met gegeven kortingen- uiteindelijk gelijk aan die van 2014 (€964 miljoen, een stijging van 3,3%). Dat blijkt uit het halfjaarrapport 2015 van SPOT. Dat is het Nederlandse marketingcentrum voor tv-reclame (en tóch geloven we de cijfertjes, haha). KLIK op bijgaand staat met meer statistieken om te vergroten. In de eerste →
Categorie: "Statistieken"
Bijna 44.000 bezoeken aan Reclamewereld in juli
De bezoeken aan deze site Reclamewereld stonden in juli zoals gebruikelijk onder druk als gevolg van de vakantie, maar zijn 9.000 hoger dan in dezelfde vakantiemaand van vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten). Daaruit blijkt dat ‘t aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) bij Reclamewereld.blog. nl -actueel online magazine over reclame- 43.737 bedroeg in juli 2015, vergeleken met 63.357 in juni en met 34.739 in juli 2014. Het aantal unique visits (blauw) -unieke bezoeken- vorige maand was uiteraard lager, en →
Ruim 63.000 bezoeken aan Reclamewereld in juni
De bezoeken aan deze site Reclamewereld blijven de eerste helft van dit jaar fors hoger vergeleken met vorig jaar, maar het juni 2015-bezoek haalde dat van mei 2015 niet. Bijna zeker als gevolg van vakantie, waardoor een paar weken niet werd gepost. Uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter, KLIK erop om te vergroten) blijkt dat het aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) bij Reclamewereld.blog. nl -actueel online magazine over reclame- 63.357 bedroeg in juni 2015, vergeleken met 70.655 in mei en met 49.142 in juni 2014. Het aantal unique visits (blauw) -unieke bezoeken- vorige maand was uiteraard lager, en kwam in juni uit op 51.935, vergeleken met 59.211 in mei dit jaar en met 39.300 in juni 2014. →
Record aantal unieke bezoekers Reclamewereld
We beginnen deze maandag met wat vrolijk eigen nieuws van deze site Reclamewereld. Met een record waarop we trots zijn. Want in de afgelopen week hadden we op één dag na elke dag 2.000 of meer unieke bezoekers, inclusief het weekend. En op die ene dag, weekend dag zaterdag, kwamen we maar 30 unieke bezoekers te kort. Het aantal bezoeken/page views is groen in het staatje, de →
Omzet reclame op radio licht lager in eerste kwartaal
De netto radioreclamebestedingen bedroegen €46,9 miljoen in het eerste kwartaal van 2015, blijkt uit cijfers verstrekt door het Radio Advies Bureau (RAB) in een persbericht. Een teleurstellend bedrag, want een lichte daling vergeleken met hetzelfde kwartaal van vorig jaar, zeggen wij. Ondanks de economische opleving. RAB noemt (liever?) geen percentage-verandering in het persbericht, maar vorig jaar was de netto reclame-omzet op de radio nog €47,7 miljoen, aldus het persbericht van toen. De bestedingen puur aan spotjes zijn in januari-maart 2015 marginaal gestegen naar €44,5 miljoen (was bijna €44.4 miljoen). De non-spot →
54.000 bezoeken aan Reclamewereld in maand april
De bezoeken aan deze site Reclamewereld blijven fors hoger vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, maar het april 2015-bezoek liep achter op dat van de voorgaande maand maart. Misschien door de meivakantie. Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter). Het aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) bij Reclamewereld.blog. nl -actueel online magazine over reclame- bedroeg 53.929 in april, vergeleken met 67.526 in maart, en met 39.377 in april 2014. Het aantal unique visits (blauw) -unieke bezoeken- vorige maand was uiteraard lager, en kwam in april uit op 43.087, vergeleken met 54.309 in de maand eerder en met 31.427 in april 2014. →
Nederlandse uitgaven aan mobile reclame stijgen naar bijna miljard dollar in 2016 voorspelt eMarketer
Het aantal verkochte tablets moet volgend jaar wereldwijd de miljard halen en dan hebben we het nog niet over smartphones. Geen wonder dat de uitgaven voor ‘mobiele reclame’ jaarlijks gigantisch toenemen wereldwijd. Dat bedrag was vorig jaar wereldwijd nog ‘maar’ $42.6 miljard, maar klimt naar $68.7 dit jaar en overtreft de mijlpaal van $100 miljard in 2016. Dat voorspelt eMarketer (zie staatje links, KLIK erop om wat te vergroten), meldt de eveneens Amerikaanse vaksite AdAge. Mobile Ad Spending korten wij maar even af tot MAS. Nederland is natuurlijk een klein duimpje in dat geweld in landen als Amerika en China, maar ook bij ons stijgt het MAS razendsnel: van $454 miljoen (!) het afgelopen jaar (en $162 mln in 2013) tot $680 mln in 2015 en bijna een miljard ($953 mln) →
Bezoek Reclamewereld stijgt naar 67.500 in maart
De bezoeken aan deze site Reclamewereld blijven fors hoger vergeleken met dezelfde periode vorig jaar; fijn om te constateren. En in de afgelopen maand maart waren de bezoeken weer aanzienlijk hoger dan in in februari 2015. Dat blijkt uit cijfers geregistreerd door webtracker Statcounter (zie bijgaand staatje van Statcounter. Het aantal bezoeken of opgevraagde webpagina’s (page views, groene staafjes) bij Reclamewereld.blog. nl -actueel online magazine over reclame- bedroeg 67.526 in maart, vergeleken met 55.579 in februari, en met 29.039 in maart 2014. Het aantal unique visits (blauw) -unieke bezoeken- vorige maand was uiteraard lager, en kwam in maart uit op 54.309, vergeleken met 44.280 in de maand eerder en met 22.919 in maart 2014. →
Netto reclame-uitgaven op tv 3,3% omhoog, groei zet door in 2015 zegt Spot
De netto bestedingen voor TV reclame bedroegen € 964 miljoen in 2014, een stijging van 3,3%, meldt tv-marketingorganisatie Spot. Vorig jaar werd € 850 miljoen besteed aan ‘gewone’ commercials en € 114 miljoen aan non-spot advertising, reclame buiten de reguliere blokken om. De online video platforms van de Spot zenders realiseerden in 2014 een groei van liefst 70% en kwamen uit op € 21 miljoen. De organisatie verwacht dat de groei van de TV markt doorzet in 2015. ”TV →
RVD naar tweede plaats achter Unilever op lijst topadverteerders 2014
Op de top 10-lijst van grootste adverteerders van Nederland is de RVD/Rijks- voorlichtingsdienst in 2014 jaar naar de tweede plaats geklommen achter de eeuwige nummer 1, Unilever, met z’n vele merken. Dat blijkt uit een publicatie van vakblad Marketing Tribune, dat de cijfers ontleent aan onderzoek van Nielsen. Het betreft bruto uitgaven, dus kortingen aan media-exploitanten, die zeer forst kunnen zijn, zijn niet verrekend. De RVD komt van de vierde plaats op de lijst en noteert €162 miljoen aan uitgaven in 2014 (zie tabel, KLIK erop om wat te vergroten), vergeleken met de €244 miljoen van Unilever. Op de adverteerderslijst behoudt Ahold zijn derde positie en zakt KPN van de tweede naar de vierde plaats. Op de vijfde plaats eindigt →