Het aantal reclamefolders dat wekelijks op de mat valt, is dit jaar voor het eerst sinds jaren gedaald. Dat meldt de NOS. En dat terwijl half Holland kikt op aanbiedingen. Toch verbaast dat mij niets. Het werd too much in de brievenbus en dan ga je aan het milieu denken. Zelf kijk ik wekelijk via online naar een zelf geselecteerd aantal reclamefolders en dat bevalt prima. ”Tot vorig jaar steeg het aantal folders per huishouden naar gemiddeld 37 per week. Dit jaar is dit aantal met 2 procent gedaald. Hoewel het gaat om een kleine daling, spreken kenners van een trendbreuk. De branche houdt de komende jaren rekening met verdere afname. Volgens Folderverspreider Netwerk VSP komt de dalingdoordat winkelketens en fabrikanten kritischer kijken naar waar en hoe hun brochure moet worden verspreid. Steeds vaker worden wijken overgeslagen. Een fabrikant van grasmaaiers laat bijvoorbeeld geen folders meer bezorgen in flats. Ook is het aantal huishoudens met een nee-sticker gestegen en wordt internet steeds belangrijker voor adverteerders.” Zo meldt de Volkskrant, op basis van een NOS-bericht.
Lees ook:Onderzoek: ‘Reclamefolders zetten ook aan tot bezoek websites’
Lees ook:‘Reclamefolders nieuwe melkkoe van de overheid’ zegt detailhandel
Lees ook:Huis-aan-huis reclamefolders online gezet
Lees ook:Gratis app voor binnenhalen reclamefolders blijkt populair
Lees ook:Folders.nl: reclamefolders bekijken, doorzoeken en uitknippen
Volgens mij is dit grotendeels te danken aan de groei van online, in de Reclamefolder app zijn nagenoeg alle folders te vinden.