Amerika mag dan de grootste reclamemarkt ter wereld zijn, adverteerders besteden meer reclame per hoofd van de bevolking in landen daarbuiten, met name in Australië en Europa. Dat meldt e Marketer in de VS in zijn nieuwste Global Media Intelligence Report, geproduceerd samen met mediabureau Starcom MediaVest Group. Het rapport, waaruit hier enkele cijfers, bestrijkt de reclame-uitgaven in zes gebieden, goed voor 40 landen. Twee Europese landen, los van Australië, gaan Amerika voor: Groot Brittannië, dat tweede staat, en Noorwegen (3e). In de top-10 staan voor Nederland ook nog Denemarken, Canada en Zweden. In Australië wordt $585 gespendeerd per persoon, in Nederland $328. Voor alleen digitale reclame ziet de top-10 wereldwijd er anders uit. Bovendaan staat dan Noorwegen (met $209 pp), gevolgd door de VS en Australië. Opmerkelijk: Nederland haalt de top-10 digitaal net niet, en is elfde met slechts $73 pp (vergeleken met de $209 van Noorwegen).
Lees ook:Verdubbeling wereldwijde reclame-uitgaven in 2014
Lees ook:Nederlandse uitgaven aan mobile reclame stijgen naar bijna miljard dollar in 2016 voorspelt eMarketer
Lees ook:Europese online advertentiebestedingen ruim een derde omhoog
Lees ook:Bijeenkomst over onderzeese elektriciteitskabels tussen GB en Denemarken in de reclame
Lees ook:Nederland vierde in Europa qua online reclamebestedingen meldt IAB