heeft gekost. ‘Bijna geen enkel Amerikaans merk wilde zijn naam aan een pot verbinden’, zei ze daarover.
Nike hoopt nu meer topsporters ervan te overtuigen uit de kast te komen. Wie ervoor uitkomt dat hij of zij holebi is, krijgt een sponsorcontract aangeboden. ‘Het maakt ons niet uit of een sporter homo is of niet’, stelt Nike-topman Phil Knight. ‘Alleen de prestaties tellen voor ons.’ Aldus nog steeds De Standaard uit België.
Toch heerst er scepsis over de actie van Nike. ‘Dit is marketing van hun marketingdienst, zonder marketing te voeren’, schreef het Amerikaans zakenweekblad Business Week.
De kans is klein dat een topsporter zich zal outen. Dus zal Nike wellicht geen budget moeten vrijmaken voor een nieuw boegbeeld, maar heeft het wel goodwill gecreëerd, aldus Business Week. Zie ook artikel erover in Bloomberg, en in de Huffington Post.
Lees ook:Homo? Boeit geen flikker, zegt uit de kast-spotje van KNVB
Lees ook:Cast serie Grey’s Anatomy in gay-verdraagzaamheidscommercials
Lees ook:Rio-reclame voor Gazelle’s Olympic City Zen-fietsen van Oranje atleten
Lees ook:Vrouwelijke topsporters beulen zich af in Nike-reclame
Lees ook:‘Bi zijn is ook een vak’ zegt poster/advertentie Coming Out-dag