An adman’s delight. Voorop de krant een redactioneel artikel, de opening zelfs, over jouw onderwerp. Achterop je advertentie. Twee zwarte basisscholen in het sjieke Amsterdam-Zuid sturen vandaag hun leerlingen de straat op in provocerende T-shirts om hun school gemengder te krijgen. Achterop datzelfde dagblad, Het Parool, een gezamenlijke advertentie van die twee scholen, gemaakt door het reclameteam Herbert van Hoogdalem en Jeroen Leinders. Superacties. De ‘zwarte’ scholen kampen met teruglopende leerlingenaantallen. En willen -zeker niet alleen daarom- meer witte kinderen. Op 27 mei is er een Open Dag. De ‘discriminerende’ uitnodiging : Alleen voor witte ouders. De advertentie op achterpagina van de Amsterdamse krant: ‘Elk kind heeft recht op integratie.’ De scholen adverteerden en trokken aan de pr-bel. Geen krant kan natuurlijk om zo’n verhaal heen, redactioneel. De advertentie kopt ijzersterk: ‘Toen we deze actie aankondigden, trokken de ouders van onze leerlingen wit weg.’
Ik kan de tekst van het VP-artikel in Het Parool (binnenin staat er een nog groter verhaal over de problematiek) en de advertentie niet hier weergeven helaas (KLIK erop om wat te vergroten, maar leesbaar wordt het niet, maar zie linkjes onderaan dit artikel). Maar op hun twee identieke speciale websites, van de scholen -Catharinaschool en Op de Avonturijnschool- staat de uitleg, kort samengevat. ”Soms worden we als school weleens een beetje moe van de discussie rondom zogenaamde ‘witte’ en ‘zwarte’ scholen. Ja, volgens de statistieken en de publieke opinie is de Avonturijn een zwarte school. Meer dan 98% van onze leerlingen heeft een allochtone achtergrond. Eerste, tweede of derde generatie, soms zelfs al de vierde – maar gekleurd zijn ze.
”Hebben wij daar last van? Nee. Hebben zij daar last van? Nee. Voor ons is iedereen gelijk. Maar: elk kind heeft recht op integratie. Geel, zwart, wit, bruin, rood, speels, sportief, creatief, lief of bovengemiddeld intelligent.
”Ze moeten het straks samen doen, dus ook samen opgroeien. Op een school die een duidelijke afspiegeling is van de werkelijke maatschappij waarin ze straks terechtkomen. Kortom: wij, onze kinderen én de ouders van onze kinderen, willen méér leerlingen. En vooral: meer diversiteit onder leerlingen. Meer witte leerlingen dus. Vandaar dat we deze actie voeren. U kunt hier het persbericht downloaden, en hier de advertentie (PDF, deel hem vooral op social media). Oh ja: hier kunt u reageren en meediscussieren – schroom niet. Helpt u mee met zoeken?”
Als deze gezamenlijke actie niet werkt… We hopen mee met de scholen.
Lees ook:Edugame leert Engelse tieners goed voedsel ontdekken
Lees ook:Heineken en NOC*NSF richten zich in advertentie tot barvrijwilligers en ouders en verzorgers van kinderen
Lees ook:Uw kind feest mee, maar drinkt, rookt en blowt niet. Toch?
Lees ook:Morgen trekt Vicky aan de bel volgens het Liliane Fonds
Lees ook:Zwarte Sint en Witte Piet in vloerenverkoop-advertentie Beboparket
fuckje moeder