Reclameklacht ingediend tegen site Booking.com

Max Kohnstamm, blogger bij de Adfogroep en in het dagelijks leven werkzaam bij opleidingsinstituut SRM, heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediBooking.com plaatjeend over volgens hem misleidende claims op de site van Booking.com. Zo zou daarop regelmatig ten onrechte worden beweerd, stelt hij, zo meldt een artikel in Het Parool, dat  het aantal beschikbare hotelkamers beperkt is, terwijl er in werkelijkheid nog voldoende kamers voorhanden zijn. Hetgeen overigens al in januari werd geclaimd in een artikel van een andere auteur op de site van HP/De Tijd. De opmerking kan volgens Kohnstamm hoogstens slaan op het aantalkamers dat nog bij Booking.com beschikbaar is, maar dat vermeldt de boekingssite niet. Volgens blogger Kohnstamm wil de site klanten verlokken snel te boeken. Booking.com ontkent de aantijgingen. ”Wij brengen slechts vraag en aanbod bij elkaar,” meldt het bedrijf in een verklaring. ”Elke beschuldiging over misleiding en wanbeleid wijzen we dus af.” De RCC zou binnenkort uitspraak doen, meldt het bericht in Het Parool van zaterdag j.l.

Lees ook:Booking.com misleidt met kamerschaarste volgens Reclame Code Commissie
Lees ook:Yeah, erg leuk spotje Booking.com voor Amerikaanse markt
Lees ook:Reclame voor Blind Booking van German Wings
Lees ook:Chrystal Clear haakt in op taalprobleem model Sanne
Lees ook:Drie Omdenk-boeken Berthold Gunster komen leuk in de reclame

Eén reactie op “Reclameklacht ingediend tegen site Booking.com

  1. Redactie, Michael

    [UPDATE] Hotelboekingsite Booking.com misleidt de consument veelvuldig en op grote schaal. Tot dat oordeel komt de Reclame Code Commissie naar aanleiding van Nederlandse klachten. Dat meldt De Telegraaf vandaag op de voorpagina. Booking.com mag niet meer suggereren dat er nog maar een beperkt aantal hotelkamers tegen een bepaalde prijs beschikbaar is. Omdat de site niet het enige verkoopkanaal voor hotelkamers is, heeft Booking.com ook geen overzicht van het aantal verkochte kamers. Kohnstamm, die de kwestie aanzwengelde, geciteerd door De Telegraaf vandaag in een voorpagina artikel: „Ik heb met Booking.com de grootste aangepakt, die gaat het duidelijkst over de schreef. Maar ze doen het bijna allemaal. Voor consumenten, die veel te veel betalen, moet er meer bescherming komen.”

    De Reclame Code Commissie kan Booking.com niet met boetes dwingen. Als de reissite haar gedrag tegenover consumenten niet verbetert, dan zal de waakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) – vroeger de Nma geheten – dat waarschijnlijk met zware boetes wel doen, aldus de Consumentenbond. „We moeten deze zaak nog bestuderen, maar hebben inderdaad de mogelijkheid om als sanctie boetes tot 450.000 euro per overtreding op te leggen”, bevestigt Saskia Bierling van de ACM. Aldus het dagblad.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.