De reclametekst ‘De beste is in groente en fruit‘ van Lidl is volgens de Reclame Code Commissie misleidend omdat het woord ‘supermarkt’ onbreekt in de claim. Zo meldt site Nieuwe Oogst. Lidl verwijst met de reclame-uiting naar het GfK Versrapport waarin de supermarktketen meerdere jaren als beste scoorde in de categorie groenten en fruit. De Reclame Code Commissie (RCC) is echter van mening dat GfK in het onderzoek alleen supermarktketens met elkaar vergelijkt. Andere aanbieders als groentespeciaalzaken, marktkramen, boerderijwinkels en natuurwinkelsblijven buiten beschouwing. Lidl mag zich wel ‘De beste supermarkt in groente en fruit‘ noemen. Met de huidige tekst suggereert Lidl het beste verkoopkanaal te zijn en dat is volgens de RCC nog niet getest. De RCC is van mening dat de gewraakte reclametekst consumenten kan verleiden tot transactieacties die ze anders niet zouden nemen en daarom misleidend is. Lidl wordt gevraagd niet meer op deze wijze te adverteren.
Lees ook:Jumbo fout met reclameclaim ‘goedkoopste in groente en fruit’ zegt Code Commissie
Lees ook:Lidl 5 jaar op rij beste supermarkt in groente en fruit-spot
Lees ook:Lidl-reclame jubelt over groente-oordeel Consumentenbond
Lees ook:Fruit en groente is ‘schoonste’ bij Super de Boer
Lees ook:Bananen met Rainforest Alliance-keurmerk in de reclame bij Lidl
Lidl al 5 jaar de beste in groente en fruit? Echt niet! Een paar jaar geleden werd deze supermarkt nog bekend als de winkel met het slechtste groente en fruit-assortiment van Nederland!