Reclameverbod cosmetische chirurgie bepleit door PvdA

De Partij van de Arbeid wil een verbod op reclame voor cosmetische chirurgie, zoals borstvergroting, buikwandcorrecties en facelifts. ”Door prijsverlagingen worden mensen verleid tot een medische handeling, terwijl de risico’s onderbelicht blijven. De PvdA wil geen reclame, maar juist meer voorlichting over de risico’s. Ook moeten plastische ingrepen aan kwaliteitsvoorwaarden voldoen,” schreef kamerlid Lea Bouwmeester tien dagen geleden al op de PvdA-site. ”Het stunten met prijzen in de cosmetische chirurgie is moreel verwerpelijk,” aldus Bouwmeester. Volgens Media Contact doelt zij op de korting van 92 procent op plastische chirurgie bij het Belgische Clinica Aesthetica via de collectieve inkoopsite Groupon. Ook de SP wil in navolging van België een verbod. Daar geldt het verbod op reclame voor cosmetische chirurgie sinds 2011. PvdA’s Bouwmeester: ”Mensen worden met economische argumenten verleid tot het doen van medische ingrepen. Terwijl het gaat om snijden en spuiten in een lichaam, waaraan medische risico’s verbonden zijn.” Maar is een prijsverlaging als stunt nou een reclame-uiting? Niet toch. Het kan toch niet zo zijn dat je je prijzen niet mag verlagen om klanten binnen te halen? Aangenomen dat alles netjes gebeurt in die klinieken… Een gebrek aan voorlichting over risico’s en gebrek aan kwaliteit is volgens Lea Bouwmeester van de PvdA al langere tijd zorg van de beroepsgroep plastisch chirurgen en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). ”Volgens hen zijn er ‘heel veel cowboys op die markt’ en gaat er in private klinieken nogal eens iets mis. Zij maken zich zorgen over de kwaliteit van cosmetische zorg in private klinieken. Basisartsen zouden de operaties verrichten en kinderen onder de 18 jaar worden, tegen de richtlijnen in, behandeld bij bijvoorbeeld overgewicht en borstvergroting.”

Door het ontbreken van regels kan de IGZ niet vooraf goed toetsen, met alle gevolgen van dien. Schrijft Bouwmeester. ”Plastisch chirurgen in de publieke zorg houden zich aan de richtlijnen en bijscholing. Bij private klinieken is dit niet altijd het geval. Dit vormt een risico voor gezondheid, die vermeden kan worden door aan private klinieken dezelfde eisen te stellen als publieke klinieken. De minister van Volksgezondheid heeft mij toegezegd dit te regelen. Ook zou er meer voorlichting verplicht worden gesteld. Ik wil dat er nu een reclameverbod komt, net als in België. Niet meer stunten met aanbiedingen, maar meer voorlichting. Zodat mensen een bewuste afweging kunnen maken, waarbij risico’s worden meegewogen. Het zou gek zijn als we ‘cowboys van de markt’ weren en meer voorlichting verplicht stellen, en dan wel reclame toelaten. Ik vraag de minister hier snel werk van te maken. Aldus het artikel van Bouwmeester op de PvdA-site van 15 januari j.l.

Lees ook:Franse waarschuwing bij reclame voor voedingsproducten
Lees ook:Private lease AutoRai-actie LeasePlan met Hyundai’s bij Albert Heijn als reclame stunt
Lees ook:FNV klaagt ‘misleidende’ overheidsspotjes over zorg aan bij Reclame Code Commissie
Lees ook:Half bekend Nederland steunt ‘Red de zorg’ volkspetitie in advertentie
Lees ook:Grote ‘Zorg verandert mee’-campagne in dagbladen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.