Moet je op kinderen gerichte reclame voor vetmakende hapjes en drankjes verbieden in de strijd tegen obesitas? Het Britse vakblad Admap
vindt van niet en voert verschillende argumenten aan. In Zweden, waar een verbod op kinderreclame voor voedingsmiddelen al bestaat sinds het begin van de tv-commercial, ligt het overgewicht onder kinderen op hetzelfde niveau als in de rest van Europa. De hoeveelheid reclame in de VS vertoont al jaren een dalende lijn, terwijl de kinderen daar steeds dikker worden.
Ik heb heb het artikel in het octobernummer van het semi-wetenschappelijk Admap zelf niet gelezen en het
staat niet op hun site. Ik vertrouw daarom op een samenvatting van MKBNet.
Nog een
factor die er tegen pleit is een aparte. ”De negatieve
effecten die de lagere inkomsten zouden hebben op de kwaliteit van
kinderprogramma`s op de tv.” Verder wordt 70 pct van de programma`s
met reclame die kinderen zien uitgezonden op een tijd die niet geldt
als kijktijd voor kinderen (in Engeland waarschijnlijk). Om ervoor te zorgen dat kinderen geen
reclame voor snoep en snacks meer zien zou er dus helemaal geen reclame
meer voor moeten worden uitgezonden.
Uit onderzoek van Admap blijkt voorts dat negen van de tien kinderen
vooral op de mening van hun ouders afgaan als het gaat om gezond
voedsel. Minder dan een vijfde steekt iets op van reclame en voor
minder dan 1 pct is reclame de belangrijkste informatiebron.” Als dat zo is, waarom adverteert men dan eigenlijk, vraag je je dan af. ”Ten slotte
blijken kinderen zelf al heel goed te weten wat gezond is en wat niet”,
aldus citeert MKBNet Admap. Tja.
Lees ook:‘Haringburger’ mikt op kinderen in nieuwe haring-reclame
Lees ook:Surprise! Reclamebranche zegt ‘handen af’ van reclame voor snoep
Lees ook:Reclame verleidt jongens meer tot snoepen/snacken dan meisjes
Lees ook:Hartstichting, Consumentenbond: minder snoep/frisdrankreclame
Lees ook:Onderzoek: ‘Kindermarketing kán, maar wel verantwoord’