Vakblad Adformatie tegen ‘zeurterreur’ rond reclame


De ‘zeurterreur’ is alom in Nederland, dus ook in de reclame. Schuld van de reclamemakers? ‘’Welnee,’’ schrijft Léon Bouwman, hoofdredacteur van het leidende vakblad Adformatie in zijn column in De Telegraaf op Zondag. ‘’Het is de opmars van de zeurterreur, die maakt dat burgermans bij het minste of geringste op de bres springt.’’ Om reclame-uitingen aan te laten passen of zelfs terug te laten trekken. ‘’Tijd om die zeurterreur te lijf te gaan’’, aldus Bouwman gisteren.

Klachten over tv-reclame gaan meestal over goede smaak – en vooral het gebrek daaraan. In de kranten en tijdschriften gaat het vaak over misleiding, constateert de hoofdredacteur. Het aantal klachten over reclame neemt alleen maar toe. Drieduizend klachten ontving de Commissie het afgelopen jaar maar liefst. Topper was het schaars geklede jonge meisje van telefoonboer Scarlet One (een klacht die overigens ongegrond werd verklaard), aldus DToZ.

Het meest recente voorbeeld is volgens Bouwman het spotje van Pearle (beeld hieronder),
waartegen veel is geprotesteerd bij de Reclame Code Commissie. Een
uitspraak volgt binnenkort.

Door die ”zeurterreur” opereren reclamemakers in een steeds strakker keurslijf. Van commercialscènes worden meerder varianten geschoten, om zich de belangenverenigingen van het lijf te kunnen houden. Bouman: ‘’Ik kan u melden: daar worden de commercials niet beter van.’’

De Adformatie-hoofdredacteur bepleit, met een grote knipoog, de oprichting van ”een belangenvereniging tegen zeurende belangenverenigingen.’’

Lees ook:Na uitspraak Code Commissie: spotje Pearle van tv
Lees ook:Reclame-waakhond bezig met klachten over ‘God’-spot NLE
Lees ook:Reclame Code Commissie buigt zich over ‘wateroverlastspot’ Nuon
Lees ook:Adformatie-hoofdredacteur: ‘Middelmatige reclame voor merk aarde’
Lees ook:Staatsloterij past reclame aan na uitspraak Reclame Code Commissie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.