PvdA: omroep minder afhankelijk van reclame


Om de afhankelijkheid van reclame-inkomsten door de Publieke Omroep te verminderen wil de PvdA het budget van de PO met 10 pct verhogen. Dat staat in het concept-verkiezingsprogramma, meldt Medialog. Na de VVD omarmt nu ook de PvdA reclame als belangrijke financieringsbron. Eerder werd de indruk gewekt dat de STER kon worden afgeschaft wat hun betreft.Wat de PvdA vindt is belangrijk omdat die partij goede kans maakt om de grootste partij van Nederland te worden na de verkiezingen eind dit jaar en dan te gaan regeren. En kan dus waarden in daden omzetten. De PvdA vindt een sterke en kwalitatieve publieke omroep van het grootste belang. Reclame mag een bron van inkomsten zijn, ‘’maar de publieke omroep mag daarvan niet afhankelijk zijn in zijn programmering.’’ Dus geen ‘verkochte programma’s’ brengen.
De publieke omroep fungeert als podium voor nieuws en meninguitwisseling, zendt culturele programma’s uit zonder altijd aan commerciële eisen te hoeven voldoen, brengt nieuws en amusement voor groepen die onvoldoende interessant zijn voor commerciële televisie of die we juist tegen commercie willen beschermen (zoals kinderen), en moet programma’s kunnen brengen zonder onderbroken te worden door reclames. Aldus het conceptprogramma. Maar momenteel bereikt de publieke zender te weinig mensen, en al helemaal weinig van haar eigen benoemde doelgroepen. Dat moet dus anders.
Nieuwe technieken, zoals programmeerbare harddisk videorecorders en de mogelijkheid programma’s terug te zien via internet, maken het in de toekomst moeilijker om programma’s uit reclameopbrengsten te financieren. Aldus bericht Medialog. Alleen het verwerken van reclames in programma’s kan nog financieel soelaas bieden. ‘’Maar die ontwikkeling vinden we als PvdA ongewenst. Daarom is collectieve financiering van de publieke omroepen onvermijdelijk. De PvdA wil daar dan ook niet aan tornen. Waar we met gemeenschapsgeld de publieke omroep overeind houden, moeten we wel duidelijk zijn wat we van die omroep verwachten. Niet om op de stoel van de omroep te gaan zitten, maar wel om de uitgangspunten voor een sterke en kwalitatieve publieke omroep te formuleren.’’

Lees ook:PvdA en CDA willen reclameregels op commerciële tv versoepelen
Lees ook:Dekker tegen programma-onderbrekende reclame op Publieke Omroep
Lees ook:‘Meer reclame NPO is oneerlijke concurrentie’ klagen commercialos
Lees ook:Plasterk wil reclame op websites Publieke Omroep aanpakken
Lees ook:Waarom ‘reclamevrij’ de Publieke Omroep schaadt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.