‘Irritatiefactor Zalando-spotje geen invloed op ‘t succes’

De irritatiefactor van de Zalando-commercial met dat geschreeuw heeft geen invloed op het succes van het product in de markt. Dat is een van de conclusies van een onderzoek van Tijdschrift voor Marketing, uitgevoerd door onderzoekbureau Multiscope. Dat analyseerde twee maanden lang alle Nederlandstalige berichten over reclame. ”Zalando staat in de toptien van merken die op sociale media het meest genoemd worden als het gaat om aankopen. Het sentiment van de reclames is negatief, maar blijkbaar heeft deze manier van reclame maken wel een positief effect op de verkopen, vooral bij vrouwen.” Eén op de vijfhonderd dagelijkse Nederlandstalige Twitterberichten gaan over reclame, advertenties of commercials, schat Multiscope. Een tweede conclusie: ”De meest besproken commercials op sociale media vallen op door één specifiek element in de commercial. Voorbeelden hiervan zijn humor (Hi), bekende Nederlanders (NS), muziek (Windows 8) of irritatie (Zalando).” En conclusie 3: ”Socialemediagebruikers zijn negatief over de pre-roll advertenties bij YouTube. Uit berichten blijkt dat gebruikers van YouTube de opgedrongen reclame zien als ‘de langste vijf seconden ooit’ die ze moeten wachten om de reclame weg te klikken. Met een betere fit tussen de reclame en het filmpje kan YouTube zorgen dat gebruikers zich minder gaan ergeren aan reclame op YouTube. Hierdoor zal het voor gebruikers eerder acceptabel zijn en dit heeft ook een positief effect voor de adverteerder.”

Topvijf besproken reclames en de sentimentindex
Auteur Bart Roozen is commercieel manager bij onderzoeksbureau MultiscopeLees het hele artikel en zie de top20 van de besproken reclames en de sentimentindex in Tijdschrift voor Marketing nummer 2, 2013.

Lees ook:Nederlanders twitteren het meest over reclame Albert Heijn
Lees ook:EK: Positieve online buzz Heineken, kritiek op ING, Lipton
Lees ook:Lieke van Lexmond helpt spotje van Zalando oersaai maken
Lees ook:YouTube wil gaan verdienen via reclamespots meteen na filmpjes
Lees ook:Top tien in Nederland best bekeken commercials op YouTube

2 reacties op “‘Irritatiefactor Zalando-spotje geen invloed op ‘t succes’

  1. Dominko Gudelj

    hello michael, i haven’t found another way to contact you. If you want infomations about our spot “mercedes-benz – the journey” please contact me.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    @Dominko: Thanks, found it meanwhile, and am putting it on Reclamewereld wednesday morning.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.