Boekverbranding om openbare bibliotheek te redden in VS

This is not about politics. This is not about left or right.” Alweer van een paar jaar geleden. Het stadje Troy in de Amerikaanse staat Michigan -geen idee hoe groot die stad is- kon zich niet meer veroorloven om de bibliotheek open te houden. Bekend geluid. En stelde een beperkte gemeentelijke belastingverhoging voor de burgers voor, van 0.07%. De beruchte Tea Party was meteen fel tegen en startte een  ‘Vote No‘-camBook Burning Troypagne.  Maar reclamebureau Leo Burnett, enkele medewerkers woonden in het stadje van 80.000 inwoners, bedacht gratis iets veel slimmers en kondigde met billboards een Book Burning Party aan. Met als slogan, overal goed zichtbaar te zien in Troy: ”Vote to close Troy library Aug 2, book burning party Aug 5.” Uiteraard werden Facebook, Twitter, Foursquare en vele andere media ingeschakeld voor deze satirische ‘voor’ campagne. Die zeer effectief bleek te zijn – de belastingheffing van jaarlijks €50 komt er en de bieb blijft open. En de campagne won een aantal belangrijke Amerikaanse reclameprijzen, en terecht. Via TIR.

Lees ook:Boodschap voor Facebook-oprichter Mark Zuckerberg van nieuwe Scheepvaartmuseum in Amsterdam
Lees ook:Gelijke beloning vrouwen en homohuwelijk onderwerp spotjes biermerk Bud Light
Lees ook:Stinkend billboard met luier moet zwangerschap tieners terugdringen
Lees ook:KC and the Sunshine Band maken vrolijk spotje Lilly Pulitzer/Target nog vrolijker
Lees ook:KLM en Pon haken groots in op winst golfheld Joost Luiten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.