‘Raad van Dinosaurussen’ van KPN goed voor content adviseert reclameman Peter van der Wijk in column

Reclameman Peter van der Wijk, nu gespecialiseerd in ‘Corporate storytelling en Ghostwriting‘, schrijft ook graag columns. Er verschenen enkele op Reclamewereld. Nu tackelt hij KPN naar aanleiding van ‘Brussel,’ het zojuist aangekondigde tv(serie)-plan. Van der Wijk:We zien dat het televisiekijken verandert, content wordt steeds relevanter”, verklaart Frank van der Post, commercieel verantwoor-Dinosaurissendelijk bestuurslid bij KPN. Hij zei het bij de aankondiging van een tiendelige tv-serie die KPN voor haar klanten beschikbaar wil maken in het kader van klant tevredenheid. Het ‘feuilleton’ werd is een idee van schrijver Leon de Winter die ook voor het script zal tekenen. Titel van de serie: ‘Brussel’. Een serie die Brussel heet en gaat over een eurocommissaris en lobbyisten. Die had ik Leon de Winter nog wel eens willen horen pitchen in Hollywood. Nu ik daarover nadenk: misschien is dat precies wat hij daar al gedaan heeft en dan begrijp ik wel waarom hij vrij snel weer uit tinseltown vertrokken is. Brussel! Voor de goede orde, mocht iemand van KPN nog altijd meelezen hier: mensen haten Brussel. Mensen kotsen op Brussel. Mensen worden fysiek onpasselijk van Brussel.  Mensen willen Brussel niet zien, niet horen, niet ruiken. Dat KPN uitgerekend de naam Brussel kiest voor on demand content,  is het duidelijkste signaal dat ze bij KPN werkelijk niet weten wat er speelt onder de mensen.

Niet dat dat verbaast. Dat vermoeden bestond natuurlijk al langer. Terwijl ze bovenin bij KPN nog allemachtig druk bezig waren met het tellen van belminuutjes, was de halve wereldbevolking ondertussen al overgegaan op gratis What’s Appen en Pingen en andere voor KPN moderne gekkigheid.

“We zien dat mensen hun telefoon anders gaan gebruiken, gratis wordt steeds relevanter”: de Frank van der Post van toen zal het waarschijnlijk zo gezegd hebben.

Maar goed, als KPN content wil: nooit te beroerd om een handje toe te steken. Dus hier een content idee dat KPN niet alleen miljoenen en miljoenen zal besparen, maar ook miljoenen en miljoenen zal opleveren.

Het is de simpelheid zelf: maak de vergaderingen van de Raad van Bestuur van KPN via live stream beschikbaar voor 7,95 per keer. Titel: Jurassic KPN. Content: Jurassic World, maar dan met echte dinosaurussen aan een lange tafel.

De hele Raad van Dinosaurussen van KPN, elke meeting met weer nieuwe KPN ideeën op de agenda voor zaken die wij allang kennen, allang doen of zelfs allang weer beu zijn. Natuurlijk altijd als vast element die geestige Frank van der Post met zijn oneliner: “We zien dat de grammofoon verandert, de CD wordt steeds relevanter” of “We zien dat jongeren veranderen, Hyves wordt steeds relevanter”.

Jurassic KPN is content van het allerhoogste niveau. Een aaneenschakeling van schitterende live streams vol humor, entertainment, emotie, spanning, sport, spel en muziek.  Alleen de gastoptredens al. Eerst nog een historische reconstructie van hoe Jurassic KPN zo gekomen is: alle KPN dino’s die kwijlend naar Leon de Winter luisteren als hij zijn papieren (!) script ‘Brussel’ voorleest. Na hem kunnen er nog zoveel meer langs komen. Want dat is het leuke van content, elk idee lijkt op content als je het aankondigt als content.

Dus reken maar vast op Bertje Oostveen van de voetbalbond, die biedt alle amateurwedstrijden live te koop aan, van de jongste D’tjes tot en met de oudste veteranen (“denk je in, live hartstilstand op het veld, dramatiek, qua content spannender dan de Champions League”) .

Willem Holleeder, met een ideetje voor een dagelijkse vlog uit de EBI (ontwapendend momentje als al die dino’s elkaar aankijken: vlog?).

Peter R. de Vries met ‘het is maar een suggestie, maar wel een hele goeie” voor z’n eigen dagelijkse avondvullende praatprogramma zonder gasten.

Natuurlijk kunnen we ook Twan Huys verwachten, met een uitgewerkt plan voor een hele collegetour met Twan Huys als gast en eerder opgenomen filmpjes van Twan Huys die iets leuks zegt over Twan Huys. Waarna Twan Huys – achter de betaalmuur, maar toch – aan de lekkerste studente uit de zaal een een-op-een college geeft over Twan Huys.

“Functionele erotiek is unieke Hollandse content bij uitstek en hebben we als KPN niet ooit de 06-sexlijnen alle ruimte gegeven? Sluit dus uitstekend aan bij de waarden van ons bedrijf” – ja, laat het aan Frank van der Post over om content in de juiste context te plaatsen.

Als het maar beweegt, is het content, heeft Frank van der Post z’n collega-dino’s uitgelegd. OK. Helder. Ja en zo kun je dus wachten op de dag dat je weet dat-ie zou komen. De dag dat dus ook Willem-Alexander bij KPN aanschuift met een ideetje voor een stukje unieke Nederlandse content.

Wat dachten de heren dino’s van een reality-soap over z’n leven, compleet met live stream webcams in Paleis Noordeinde, de Beukenhorst, de Griekse villa en z’n speedboot? Misschien ook nog een live cam op z’n ski jack in Lech en op de hoed van Max tijdens staatsbezoeken en zo, maar nog even stilhouden, want dat had-ie Max nog niet verteld.

“Maar top tocPeter van der Wijkh? Lekker dichtbij het volk, goed voor ons en goed voor jullie, want reken maar dat het volk d’r een paar centjes voor over heeft”.

Hij had er zelfs al een titel voor bedacht: De King Is Content. “Hee. Heb je ‘m? Geinig toch?”

—————————————————

Deze column van Peter van der Wijk (foto) verscheen eerder op zijn site Vanderwijkschrijft. Plaatsing impliceert niet dat Reclamewereld het eens is met de inhoud.

Lees ook:Nieuwe spaaractie Albert Heijn met dino’s en Freek Vonk in de reclame
Lees ook:Idfa Talks-reclame voor Luyendijk en Huys en 291 docu’s
Lees ook:Reclametrailer Najib ‘Dino’ Amhali’s speelfilm Valentino
Lees ook:Frank de Boer van Ajax en Feyenoord’s Graziano Pellè in Eredivisie Live-spotjes
Lees ook:Jack Daniels reclame voor Sinatra Select van Frank

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.