BNR-radiocolumnist (en reclameman) Bik contra stedelijke ‘reclamevervuiling’

U vind het misschien een rare mening van een verstokt reclameman, maar teveel reclame is gewoon lelijk, zeker op een plek die van zichzelf het aanzien waard is.” Manfred Bik, reclame- man en reclame-columnist van BNR Nieuwsradio, mengt zich vandaag in zijn wekelijkse column in de strijd tegen reclamevervuiling in de grote steden. Zoals in de Amsterdamse binnenstad, waar volgens hem een LasVegasiëring plaats vindt, gezien alle stijgerdoeken en videowalls daar. ”Het komt ook de reclame niet ten goede, want welke knipperende lichtbak valt er nog wél op in een oerwoud van neon? Als je ter vergelijking in een paar Duitse binnensteden gaat kijken, dan merk je hoe opvallend en effectief een mooi beletterde winkelgevel eigenlijk is, als die met een beetje bescheidenheid en in harmonie met de omgeving gemaakt is.”

Aanleiding voor de opmerking van Manfred Bik, in het dagelijks leven strateeg bij reclamebureau DDB Amsterdam, is omdat de nominatie van de Amsterdamse grachtengordel om door Unesco benoemd te worden tot Cultureel Erfgoed, door de schokkende lelijkheid van reclame in het geding is gekomen. De verantwoordelijke Minister, Plasterk, heeft zelfs de officiële voordracht uitgesteld, meldt hij. ”Misschien is dit bericht dan signaal genoeg om eens stil te staan bij wat we Amsterdam (en vele andere plekken in ons land) eigenlijk aandoen met de ver-LasVegasiëring van de binnenstad.”
Hij had eens een vriendin uit Tokyo te logeren. Vanuit zijn woonkamer kon je omlaag kijken, de Amsterdamse Leidsestraat in. ”Toen ze zag dat er op de daken van de trams geen reclame was geplakt, zei ze: ‘wat een verlies van mediaruimte!’ – in Tokyo is namelijk zelfs de hoofdsteun van een taxichauffeur nog een reclamezuil, en beplakken ze ook de daken van bussen die door het centrum rijden.”
Bik in zijn BNR-column vandaag: ”Ik pleit dus niet voor het verbannen van reclame; dat is ook niet realistisch. Maar zowel voor de leefkwaliteit van onze steden, als voor de effectiviteit van commerciële boodschappen, zou het goed zijn als we het schrikbeeld van Tokyo voor ogen hielden.
”De Amsterdamse binnenstad in het bijzonder, en veel andere plaatsen in Nederland, verdienen een significant terughoudender beleid. En, meneer Plasterk, meneer Cohen: zelfs als ìk de Minister was, of de burgemeester, dan zouden zulke oncommerciële begrippen als ‘smaak’ en ‘respect voor de omgeving’ daar een belangrijke rol in spelen.”

Lees ook:Stadsdeel Amsterdam-Centrum gaat steigerreclame aanpakken
Lees ook:Voice of Holland per advertentie gefeliciteerd door Tros/Ali B
Lees ook:Micha Klein opent Europa’s grootste reclamescherm
Lees ook:De lift, de kreeft, en de vlijmscherpe Kagatani-mes reclame
Lees ook:Buitenreclame en GroenLinks: met twee maten meten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.