De elegante werkers uit de Congo en dat biertje Guinness

‘Het overzicht van het conflict in Congo is na jaren van bloedvergieten, waarbij tal van strijdersgroepen zijn betrokken, kwijtgeraakt. De gruwelijke details worden liever zo snel mogelijk weer vergeten.’ Schreef dagblad de Volkskrant deze zomer nog. Wat schetst mijn verbazing dat biermaker Guinness juist Congo kiest als onderwerp voor een vrolijke -en goeie, dat moet ook gezegd- commercial, gemaakt door het Londense reclamebureau AMV BBDO… Onderwerp de Sapeurs van Brazaville -staat voor ‘society of

elegant persons of the Congo’- een groep arbeiders, helden volgens het Ierse biermerk, dat het er van neemt na het werk, fraai uitgedost. Guinness, met slogan Made of More, zegt zelf, en ik laat het overtaald: ”Their life is not defined by occupation or wealth, but by respect, a moral code and an inspirational display of flair and creativity. This is demonstrated through their love of stylish dressing; but it is not the fabric or cost of the suit that counts, it is the worth of the man inside it.” Zie ook de korte docu en meer over de Sapeurs hier. Hoogst opmerkelijk, zoveel vredig optimisme. Prachtig. En dan zegt de stem/voice-over ook nog eens: “In life, you cannot always choose what you do, but you can always choose who you are.”

PS Leuk blog, Reclamewereld?

Lees ook:Kanye West werkt mee aan spectaculair ‘Made of Black’-spotje Guinness
Lees ook:Ben Affleck’s Gimme Shelter-film over Congo-drama met muziek Rolling Stones
Lees ook:Zitvlak man in pyama in hoofdrol in spotje ING Direct
Lees ook:Harde scheet leidt tot Engelse domino-ellende – in Pot Noodle spot
Lees ook:Guinness-bier schiet mannetjes rond in Music Machine-commercial

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.