Hartelijk welkom op dit blog! Reclamewereld.blog is gericht op de ''reclameconsument'', op iedereen geïnteresseerd in de wondere wereld van reclame. Een onafhankelijk publieksblog over reclame, zeg maar. De blog wordt gemaakt door Michael van Os, reclame-expert en -liefhebber -die ook de kritische noot niet schuwt- en is sinds dinsdag deze week ''open.'' Nadat enige tijd is proefgedraaid.
Iets over de ’blogchef’. Michael van Os is 11 jaar hoofdredacteur geweest van Adformatie, vakblad over reclame, media en marketing. Tot eind 2005. Hij is nu actief als freelancer. Van Os draagt ook bij aan de vaklogs Commlog (van vakblad Communicatie) en Adfoblog (van weekblad Adformatie).
Waarom dit blog en waarom nu? Bij het Nederlandse publiek neemt de belangstelling voor alles wat met reclame te maken heeft toe. Zie het succes van de Gouden Loeki’s van de STER. Dagbladen en tijdschriften schrijven steeds vaker over reclamecampagnes en -persoonlijkheden. Er ontstaan ook vragen over het nut van reclame. En er is kritiek. Niet alleen als gevolg van uitwassen, of irritante tv-reclame -denk aan de Loden Leeuw van de Tros- maar ook principieel: stimuleert reclame de consumptiemaatschappij onnodig? Veroorzaakt het zeurterreur bij kinderen? De overheid is al jaren bezig om reclame voor sommige producten aan banden te leggen, een doorn in het oog van reclamemakers. Maar reclame –in vakkringen ook wel commerciële communicatie genoemd- kun je ook de smeerolie van de economie noemen en is in ieder geval een essentiële financieringsbron van de meeste media. Juist vanwege die alom toegenomen belangstelling voor dat soort zaken, voor het fenomeen reclame, is dit blog gelanceerd.
Reclamewereld vestigt de aandacht op allerlei, vaak actuele ontwikkelingen op reclamegebied. Deze blog roept reclame geïnteresseerden dan ook op om in discussie te gaan en desgewenst om vragen te stellen. Zodat het een sterk interactief blog wordt, met educatieve elementen. Eventuele vragen worden beantwoord door Van Os zelf of , zo nodig, door woordvoerders uit de reclamebranche zelf.
Voor tips, suggesties, op- en aanmerkingen e.d. -maar ook voor, onverhoopt, correcties- voor Reclamewereld.blog kan hij bereikt worden via: [email protected]
Reclamewereld.blog maakt deel uit van het netwerk van professionele themablogs van blog.nl, dat in juni 2005 van start ging. Het netwerk van Blog Online trekt al meer dan 600.000 bezoekers per maand en omvat 35 verschillende themablogs.
Lees ook:Welkom op Reclamewereld iedereen!
Lees ook:Colofon
Lees ook:Blog.nl-portal genomineerd voor ‘Website van het Jaar’-competitie
Lees ook:Reclamewereld.blog noteert 43.400 pageloads in april
Lees ook:Bijna 500.000 bezoeken aan Reclamewereld in 2014
Michael, heel veel succes en we gaan je uiteraard volgen!
Succes Michael, en de aankondiging op molblog.nl komt eraan!
Michael, succes met Reclamewereld!
Veel succes! Het ziet er allemaal erg goed uit. Zal deze blog zeker blijven volgen.
Succes namens wijn.blog.nl
Veel succes Michael! Nu moet ik je op 2 plaatsen in de gaten houden…
Bien venue dans le bloggosphere.Hou ons maar weer scherp. Bon courage!
Welkom in eigenwijzemeningenland
Je pakt het al meteen goed aan door naar de juiste websites te verwijzen.
Eén klein foutje: de link achter je logo bovenaan verwijst naar http://reklamewereld.blog.nl
Maak van de k een c en het werkt.
Groet
Leuke aanvulling op Zappen en Radioactive, want de commerciële kant van televisie en radio draait natuurlijk helemaal om bereik in doelgroepen voor adverteerders.
Over luistercijfers schrijf ik zelf ook regelmatig, trouwens. Misschien ontstaat er wel een leuke samenwerking op die manier.
Voor nu: welkom en succes!
Groet,
Thomas Giger
Radioactive.blog.nl
En dan kunnen we nu gaan uitkijken naar de digitale variant van ons aller Michael. Wel prettig. Hoeven we niet meer op de post wachten, iedere donderdag. Welkom Michael. En bijzonder veel plezier en succes.
Michael,
Zal je blog zeker gaan volgen. Heb hem al bij de Favorieten gezet.
Groet,
Willem-Albert
Succes, Michael. ben benieuwd of de reacties op een consumentenblog een anders richting op gaan dan die op een vakweblog als Adfoblog.
Hi Michael, Gefeliciteerd met deze weblog. Ziet er goed & interessant uit.
Ik herkende me kompleet in je (en zoon’s) gevoel met betrekking tot niet passende reclame tijdens de aangrijpende dokumentaire van die 2 franse broers.
Peter
De reclamewereld kan wel wat positieve energie gebruiken Ben blij dat je de draad op deze wijze weer oppakt.
Hi,Michael
Veel succes met je blog….ziet er goed uit …zal het blijven volgen.
Groet,
Thijs
Hij heeft het geflikt hoor:-) Veel succes Michael, weer een blog o te volgen.
‘For Heavens’ sake Michael’, did we really have to wait ’til the Cricket season ended ?
Good Luck, you are ‘on the Air’.
Na het droogzwemmen nu eindelijk in het diepe… Succes, Michael!
Michael,
Heel veel succes gewenst.
Roland Klaverstijn
werkwijzer.blog.nl
Bloed kruipt waar het niet gaan kan ………….
Nog steeds “alive and kicking”.
Veel succes en ik zal het volgen
Hijs nu al leuk. Ik heb ‘m gebookmarked! Michael, succes.
Is er nog niet genoeg reklame?!
Alles is om míjn geld te doen.
De aasgieren en jakhalzen!
Het overgrote deel van de mensheid heeft de armoede ‘in de reklame’.
Weg met alle luxe rond reklame!
Succes Michael
Hallo Michael,
Met m’n iMac kan ik je blog niet bereiken, maar bij de peperdure copywritersapparatuur van Otto Holzhaus lukte het wel. We vinden de site er mooi uitzien. Succes verder.
Otto en Dolf
Hallo Michael,
Wat een goed initiatief.
Ik hoop dat er ook lekker veel kritiek komt van het publiek op de door ons vak bewonderde reclamespotjes.
Want daar hoor je tot nu toe nog bitter weinig van.
Ruby Lemm
Ha collega,
Je hebt de vaderlandse pers al gehaald!
http://www.volkskrant.nl/technologie/
article348490.ece/
Adformatie_niet_blij_met_reclameblog
(URL kopiëren en weer aan elkaar plakken)
Groet,
Thomas Giger
Radioactive.blog.nl
Graag wil ik iedereen bedanken voor de erg aardige reacties en opbeurende woorden. Die hebben zeker bijgedragen tot een goede start van Reclamewereld.blog.
Vooral fijn was om veel ”oude bekenden” uit mijn vorige leven hier te mogen begroeten.
Maar we zijn er nog niet. Het is van belang dat deze blog goed bekeken vooral ook door mensen van buiten het vak, hoewel vakgenoten altijd welkom blijven natuurlijk, als er iets van hun gading te vinden is.
Maar, graag, zeg het ook voort tegen vrienden en relaties van buiten de marcombranche, laat ze komen met concrete vragen, reacties en suggesties. Graag.
Mijn idee is, herhaal ik graag, een brug te slaan tussen de reclamebranche en de reclameconsumerende consument. Waar nodig met hulp van mensen uit de reclamebranche. Een publieksblog maken over reclame. En we blijven onafhankelijk.
Tot gauw allemaal.
Michael
Hallo Michael,
Had uit het licht zure bericht van Adformatie begrepen dat je deze blog gestart bent.
Leuk, ik wens je veel inspiratie en lol toe.
Groet, Leo van Sister
Beste Michael, weet je niet anders te bereiken dan via je welkomswoord. Deze commercial is meer dan geweldig: http://www.adcritic.nl/hm/we-need-a-change. Briljant nummer ook. Vanaf de 19e te downloaden via iTunes.
@Wouter. Inderdaad, indrukwekkend, zal ‘m zeker gebruiken. Mijn emailadres staat overigens in dat welkomswoord gemeld… MVG.
Leuke online verkiezing over de beste commercial van de afgelopen 10 jaar: http://www.bestofthe2000s.com/creative1.html – misschien leuk om daar een artikel over te schrijven?
Helemaal leuk: Tribal DDB Amsterdam staat ook in de shortlist met Philips Carousel!
@Best of the 2000s: dank voor prima tip, ga ik mee aan de slag natuurlijk. En leuk & eervol voor Tribal DDB/Philips, ja!