Wie een succesvol bedrijf wil runnen, heeft meer nodig dan alleen een te gek product of een handige dienst. Je doelgroep of klant moet jou namelijk wel kunnen vinden. Je dient naamsbekendheid op te bouwen. Iets wat met name voor starters vaak een lastige opgave blijkt. Zorgen dat je gezien en gehoord wordt, is zeker in de eerste fase van een eigen bedrijf cruciaal. Je moet de kans hebben je verhaal te vertellen en vertrouwen te winnen. Nu kun je tegenwoordig natuurlijk een hoop contact via de digitale weg leggen, maar vergeet ook ouderwetse middelen als folders en banners niet. Bovendien: zorg dat je out there bent.
Wil jij jouw product, dienst of bedrijf in een korte tijd op de kaart zetten? Neem onderstaande acht branding tips dan ter harte.
- Zorg dat je kantoor voorzien is van een duidelijk logo of naamplaatje
- Bouw een professionele website
- Maak de sociale media kanalen aan waarvan jij denkt dat jouw doelgroep daar het meest actief is
- Laat visitekaartjes drukken
- Bezoek netwerkborrels en after work bijeenkomsten; de ideale manier om in een ontspannen omgeving zakelijke contacten op te doen
- Ga naar beurzen en evenementen die aansluiten bij jouw onderwerp, product of dienst. In eerste instantie als bezoeker, maar wie weet sta je er in een later stadium wel met een eigen stand
- Laat flyers drukken om op die evenementen uit te delen en misschien zelfs wel in de omgeving van je bedrijf (of daar waar je doelgroep zich bevindt) te verspreiden. De website Reclameland biedt hiertoe tal van drukopties
- Wees consistent in al je uitingen, zodat je 360 graden rond een sterk en duidelijk verhaal vertelt