Reclamebureau zet daklozen op straat, als spaarpoppen

Het Amsterdamse reclamebureau JWT bedacht weer een fraaie publiciteitsstunt. Mooi voor de daklozen, mooi voor zichzelf. Het bureau lanceerde dit voorjaar het ‘spaarpop’-initiatief om aandacht te vragen en geld in te zamelen voor de Belangenbehartiging Amsterdamse Dak- en Thuislozen (BADT). ”Geïnspireerd door recente krantenartikelen over het toenemende aantal dak- en thuislozen in de Nederlandse steden, ontstond de vraag binnen JWT Amsterdam hoe deze mensen te helpen. In Nederland tellen we meer dan 15.000 dak- en thuislozen en het aantal stijgt nog steeds iedere dag,” meldt een persbericht vanmiddag. ”Vanuit deze vraag is het initiatief ‘Spaarpop’ ontstaan. Met dit idee wordt er niet alleen aandacht gevraagd voor het probleem, maar wordt er tegelijkertijd op een opzienbarende manier geld ingezameld voor de BADT.”

Het concept is simpel, aldus het persbericht van vandaag: om meer mensen van de straat te halen, zetten we meer daklozen op straat. De uitvoer: etalagepoppen aankleden in afgetrapte, gebruikte kleding en zaag een grote gleuf in hun voorhoofd, zoals je die ook in een spaarpot ziet. Resultaat: een online video waarin etalagepoppen, verspreid door Amsterdam, aangekleed zijn als dakloze met een handgeschreven kartonnen bordje waarop een donatie voor de Belangenbehartiging Amsterdamse Dak- en Thuislozen (BADT) wordt gevraagd.

Het duurde niet langer dan een week om dit project op te zetten en het budget bleef onder de €100,-. De etalagepoppen waren gedoneerd en de kleding afkomstig van collega’s bij JWT Amsterdam. Of die een oogje op de poppen hebben staan houden vermeldt het persbericht niet

PS Bijgaand filmpje over Amsterdamse daklozen is wat verrassend Engelstalig, vermoedelijk om makkelijker in te kunnen zenden naar buitenlandse reclamecompetities.

 

Lees ook:Reclamebureau DDB wil daklozen laten verdienen als figuranten in reclames van hele branche
Lees ook:Uit eten voor €1 meer adviseert Streetsmart-reclame
Lees ook:Youssef Sahin en mevrouw Jansen in ‘De zorg verandert mee’-spotjes
Lees ook:Het anti-Abercrombie & Fitch-spotje van Greg Karber
Lees ook:‘Geweldig nieuws voor ijsliefhebbers’ van een ijsfabrikant, Ola

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.