Oud-reclameman Jan Müller volgt Hedy d’Ancona op als voorzitter van het ReclameArsenaal

Prima benoeming: oud-reclameman Jan Müller, sinds 2009 algemeen directeur van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, is de nieuwe voorzitter van het ReclameArsenaal. Hij is de opvolger van oud-minister van Cultuur Hedy d’Ancona, die deze functie tien jaar heeft vervuld. Het ReclameArsenaal stelt zich ten doel Nederlandse reclame  als cultureel erfgoed te verzamelen, te beheren en toegankelijk te maken en voor geïnteresseerden vanuit het vak, het onderwijs, verzamelaars en het grote publiek. Müller (1967), geciteerd in het persbericht van vandaag: “Om als voorzitter te mogen toetreden tot het Reclame Arsenaal beschouw ik als een eer. Het is voor mij de plek waar mijn vorige en huidige beroepsomgevingen naadloos in elkaar overgaan; het Reclame Arsenaal beweegt zich op het interessante snijvlak van reclame enerzijds en archieven en erfgoed anderzijds”. Zou dit een eerste stap zijn richting integratie van het RA in het NIBG? Misschien geen gek idee.

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, licht het persbericht van het ReclameArsenaal vandaag toe, is het nationale audiovisuele archief dat als beheerder van al het audiovisuele erfgoed van Nederland verbindingen heeft op diverse terreinen zoals de omroep, de wetenschap en musea en andere instituten. Daarvoor heeft hij twintig jaar in verschillende functies in de reclame gewerkt, waarvan de laatste zes jaar als ceo van de Nederlandse vestiging van Saatchi&Saatchi.

En over het ReclameArsenaal zelf meldt het bericht vandaag: ”Onder de bezielende leiding van Hedy d’Ancona zijn de afgelopen jaren een indrukwekkende site ), twee grote en succesvolle tentoonstellingen (Reclamehelden en Reclameklassiekers) en een behoorlijk aantal kleinere tentoonstellingen evenals interessante en mooie uitgaven gerealiseerd of gefaciliteerd.”

Hedy d’Ancona, oud-minister van Cultuur voor de PvdA, zegt: “Ik hoop dat het ReclameArsenaal met Jan Müller een fantastische toekomst tegemoet gaat, ik hoop ook dat de reclame-wereld daarin enthousiast participeert omdat men zich realiseert hoe indrukwekkend hun geschiedenis is”.

Het ReclameArsenaal stelt zich ten doel Nederlandse reclame  als cultureel erfgoed te verzamelen, te beheren en toegankelijk te maken en voor geïnteresseerden vanuit het vak, het onderwijs, verzamelaars en het grote publiek. De collectie omvat meer dan 60.000 stukken uit de periode 1850 tot op heden en bestaat uit commercials (20.000), affiches, advertenties en alle soorten klein drukwerk. Het merendeel hiervan is inmiddels ontsloten en te raadplegen via www.reclamearsenaal.nl

Lees ook:Albert Winninghoff nieuwe beschermheer ReclameArsenaal
Lees ook:‘Beste verkiezingsaffiche’ op site ReclameArsenaal
Lees ook:Via commercials merken raden in Adfoquiz over kennis reclamevak
Lees ook:Joris Driepinter en Melkbrigadiertjes onder hoede ReclameArsenaal
Lees ook:‘Het reclame ABC’ nieuw boekje met columns over reclame

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.