De Telegraaf wil dat STER stopt met reclamewerving voor internetsites van Publieke Omroep

Het is tijd dat de politiek korte metten maakt met de ongebreidelde expansie van de publieke omroepen op internet zegt Frank Volmer, directeur van Telegraaf Media Nederland vandaag in zijn wakkere dagblad. Commerciële partijen die op internet hun geld proberen te verdienen, hebben volgens hem veel last van de met belastinggeld gefinancierde concurrent die met bijna onbeperkte budgetten de markt verziekt. Volmer hoopt dat de Tweede Kamer bij de stemming over mediamoties die vandaag plaatsvindt, de STER zal dwingen te stoppen met advertentieverkoop op internet. Hij pleit voor een halvering van het budget van de omroep en ergert zich aan het offensief dat de omroep tegen de kranten is gestart om hun comfortabele positie op de markt te verdedigen. De omroep investeert jaarlijks €40 miljoen in websites en digitale kanalen, terwijl ze daar €3 miljoen aan reclamegelden voor terugkrijgt, meent Volmer te weten. Dat vertaalt zich niet alleen in projecten waar nauwelijks mensen naar kijken, maar ook in lagere advertentietarieven dan commerciële partijen kunnen rekenen. “De STER kijkt alleen naar omzet, terwijl commerciële partijen ook de winstgevendheid in de gaten moeten houden. Dat leidt vervolgens tot extreem lage reclametarieven ten opzichte van het buitenland. Dat werkt ook door in tarieven van andere mediabedrijven.” Aldus De Telegfraaf-directeur Frank Volmer vandaag in zijn krant.

Lees ook:Protest BNR bij Commissariaat voor de Media na weigering spotjes op Publieke Omroep/Ster
Lees ook:Waarom ‘reclamevrij’ de Publieke Omroep schaadt
Lees ook:Ster-directie: ‘Reclame voor het grote publiek aantrekkelijk’
Lees ook:Adverteerder omarmt vernieuwd Nederland 1 met €30 m. meer omzet
Lees ook:50-jarige Ster bedankt adverteerders met commercial vol Gouden Loeki-hits

3 reacties op “De Telegraaf wil dat STER stopt met reclamewerving voor internetsites van Publieke Omroep

  1. Ad en Marie Janen

    En van die omzet van 3 miljoen euro hebben ze last bij de Telegraaf? Niet helemaal wakker zeker, die meneer Volmer. Natuurlijk vinden wij het prima als de reclame van omroepsites verdwijnt, maar dan moet het niet zo zijn dat we die rommel er op andere sites weer bij krijgen.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    @Ad en Marie: Nee, die €3 miljoen doet nog geen pijn, maar dat bedrag gaat natuurlijk verdubbelen. En dan. Ik heb het helemaal eens met Frank Volmer: geen reclame op die honderden Publieke Omroep-sites, een principiële kwestie. Hou die reclame maar op televisie en radio, zoals ooit was afgesproken. Met belastingcenten moet je nèt wat anders omgaan in omroepland.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Willem

    Ben het wel met Volmer eens. Als er geen financiele druk is om iets goeds neer te zetten, krijg je algauw concepten waar te weinig passie achter zit, zonde van het geld.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.